Randstat stworzył na jego potrzeby tzw. „indeks mobilności”, który śledzi otwartość pracowników na zmiany zawodowe w kolejnych 6 miesiącach. Według ostatniego Monitora Rynku Pracy indeks mobilności dla Polski wynosi 117 punktów i jest on znacząco wyższy niż przeciętna wartość dla pozostałych badanych krajów w Europie (106).

23% polskich respondentów wskazała lepsze warunki pracy jako główny powód ewentualnego poszukiwania zatrudnienia w ciągu najbliższych 6 miesięcy, osobiste ambicje w obszarze pełnionych zadań – 14%, niezadowolenie z aktualnego pracodawcy – 13%.

Według badania w Polsce w poprzednim półroczu aż 27% respondentów zmieniło pracę. W porównaniu do poprzedniego badania jest to znaczący wzrost i jest to najwyższy wskaźnik wśród badanych krajów europejskich.

Jednym z czynników, determinujących chęć zmiany miejsca zatrudnienia, jest brak satysfakcji z wykonywanej pracy… Przeprowadzone w marcu 2011r Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji Pracy wykazało, że zadowolonych z aktualnego zatrudnienia Polaków jest zaledwie 33% i że aż 40% z badanych respondentów nie odczuwa żadnej więzi emocjonalnej z firmą, w której pracuje.

Wśród osób, które angażują się w życie firmy przeważają pracownicy małych firm oraz młodzi ludzie. Atmosferę w pracy najbardziej chwalą sobie bowiem osoby, będące dopiero u progu kariery zawodowej, czyli te przed 31 rokiem życia.

Można przypuszczać, że do pewnego stopnia korzystają z tego zagraniczni przedsiębiorcy, do których odpływają absolwenci. Ponadto badanie wykazało, że entuzjazm pracownika „topnieje” wraz z liczbą przepracowanych lat.


Sedlak&Sedlak, I Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy, marzec 2011

Jak utrzymać zaangażowanie pracownika na stałym, wysokim poziomie? „Odpowiedzią na to pytanie może być skuteczny pozafinansowy system motywacyjny. Przede wszystkim takie rozwiązania szybciej integrują zespół, poprawiają klimat pracy i budują pozytywny wizerunek pracodawcy.

Warto pamiętać, że również mogą przeważyć na korzyść pracodawcy w sytuacji, kiedy pracownik będzie nosił się z zamiarem odejścia. Są wartością, z której trudno zrezygnować i która nie jest powszechnie oferowana.