Wykorzystując w codziennej pracy zamiłowanie do Internetu, socjologii oraz śledzenia trendów
w branży HR pozwoliłem sobie na opracowanie zestawienia trendów HR na rok 2009.
Patrząc na wydarzenia ostatniego kwartału 2008 r. nie trudno naszkicować kilka pierwszych trendów na rok 2009.

Rok 2008 był o tyle przełomowy, że diametralnie zmieniła się sytuacja pracownika na rynku pracy.
Szala argumentów przechyliła się ponownie na „korzyść” pracodawcy. Zapewne ta sytuacja utrzyma się przez cały 2009 rok a nawet jak sądzę rok 2010.

1. Walka o talenty
Zmiana sytuacji na rynku pracy przede wszystkim przyczyni się do większego ważenia decyzji
o zatrudnianiu wybranych kandydatów. Walka trwa. Nie są podejmowane pochopne decyzje i firmy przestały prześcigać się w liczbie zatrudnionych osób. Talent powraca i zaczyna być coraz częściej mierzony.

2. Zarządzanie talentami
Walka o talenty sprawia, że coraz popularniejsze stają się programy rozwoju talentów oraz planowanie ścieżek kariery. Zamiar wprowadzenia takiej koncepcji w 2009 roku deklaruje 55% firm. Wszystkie przedsiębiorstwa prowadzące projekty zarządzania talentami w 2008 roku zamierzają prowadzić
je również w tym roku. – dane wg badania „Zarządzanie talentami w Polsce 2008” zrealizowanego przez PSZK i Katedrę Rozwoju Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej.
Trend ten kształtuje się równomiernie od ostatnich 2-3 lat i zapewne zostanie szerzej zauważony przez firm z sektora MSP.
Zarządzania talentami możemy śmiało uczyć się od amerykańskich korporacji. To im naprawdę wychodzi.

3. Ewaluacja modeli biznesowych i funkcjonalnych serwisów ofert pracyZmniejszenie dynamiki zatrudnienia wpłynie na zmniejszenie ilości ofert pracy w portalach i przyczyni się do poszukiwania przez portale dodatkowych metod generowania przychodów.
Funkcjonalności serwisów już ewaluują w kierunku aplikacji SaaS (Software as a Service) spełniających potrzeby pracodawców w zakresie pełnego zarządzania rekrutacją online (dokumenty, wiedza, ocena kandydatów). Co jest bardzo dobrym sygnałem ale też potencjalnym zagrożeniem dla pojedynczych aplikacji tego typu.
Dodatkowo, aby serwisy zatrzymały największych pracodawców, muszę nauczyć się wspomagać szersze działania Employer Branding pracodawców. Co pokaże nam nowy serwis www.monsterpolska.pl ?

4. Znaczące zwiększenie działań w obszarze Employer Branding
Dbanie o wizerunek pracodawcom będzie w tym roku sprzyjał . Nie pozostało nic innego ;-) Wyniki finansowe nie są tym czym może się pochwalić większość firm.
Zwiększenie popularności sekcji „Praca” w serwisach firmowych.


Wykres pochodzi z raportu PSZK „Stan Kapitału ludzkiego w Polsce – rok 2008”


5. Ugruntowanie się nowych narzędzi rekrutacyjnych
W naturalny sposób sieci społecznościowe (GoldenLine, Profeo, LinkedIn) są już miejscem poszukiwania kandydatów. Spodziewać się można, że w GoldenLine spotkamy w tym roku opłaty za „wysyłanie maili rekrutacyjnych”.