Współczesne miasta stały się wyjątkowo głośne – ruch uliczny, klaksony, syreny, ludzkie głosy – szum otoczenia regularnie utrzymuje się na poziomie 70 decybeli. Ciągłe przebywanie w hałasie nie tylko jest irytujące, lecz może także powodować stres, rozkojarzenie, a nawet prowadzić do chorób serca. Problem ten jest szczególnie zauważalny w biurach. 

23 minuty na odzyskanie koncentracji

Rosnąca liczba pracowników w biurze i prowadzonych przez nich rozmów to główne przyczyny powstawania hałasu. Badania pokazują, że potrzebujemy 23 minut, aby móc ponownie się skupić na wykonywanym zadaniu (The Cost of Interrupted Work: More Speed and Stress Study from the Department of Informatics, University of California, Irvine, 2008). Ponad 58% pracowników przyznaje, że traci koncentrację wiele razy dziennie. Rozproszenia wywołane hałasem zmniejszają produktywność i samopoczucie, a także obniżają jakość obsługi klienta. Nie może to pozostać bez wpływu na efektywność, a co za tym idzie – wyniki biznesowe. Minimalizowanie hałasu ma więc pozytywny wpływ nie tylko na produktywność, zdrowie i morale pracowników, ale również na finanse firmy.

Jak pracownicy radzą sobie z hałasem

W artykule The Atlantic “The Future Will Be Quiet” autorka przewiduje, że dzięki nowym technologiom już wkrótce będziemy mogli cieszyć się ciszą w naszych miastach i na przedmieściach. Wszystko to za sprawą wyciszonych chodników, samojeżdżących samochodów i innych wynalazków. Jeśli chodzi o hałas w biurze, już teraz dysponujemy narzędziami, które pozwalają na wyeliminowanie rozpraszających czynników. Musimy jedynie zacząć z nich w pełni korzystać. Firma Plantronics przeprowadziła badanie mające na celu ustalenie, w jaki sposób pracownicy najczęściej próbują radzić sobie z hałasem. Okazuje się, że:

  • 29% ankietowanych, opuszcza w tym celu swoje stanowisko pracy i szuka cichego miejsca na terenie firmy.
  • 21% słucha muzyki i multimediów
  • 17% korzysta ze słuchawek z technologią redukcji hałasu.

Popularnością cieszą się też stopery do uszu, poszukiwanie cichego miejsca poza siedzibą firmy oraz unikanie pracy w zwykłych godzinach.

PostB_Voyager8200_KnowledgeWorker_FB

Szukanie rozwiązań by przeciwdziałać hałasowi w pracy

Wobec powyższych wyników uderzający jest fakt, że większość respondentów twierdzi, że w firmach, w których pracują, kierownictwo nie podejmuje żadnych działań mających na celu ograniczenie hałasu. Zaledwie 30% badanych organizacji dostrzegło, a może raczej usłyszało, problem.

  • 18% spośród tych firm wyposażyło swoich pracowników w izolujące od hałasu słuchawki,
  • tyle samo zdecydowało się na udostępnieni mniejszych pokoi konferencyjnych i gabinetów, dających prywatność.
  • W części biur (19%) zamontowano elementy poprawiające akustykę (akustyczne panele sufitowe, materiały pochłaniające dźwięk).
  • Na instalację systemów dźwiękoszczelnych zdecydowało się zaledwie 4%.
  • Niektórzy pracodawcy postanowili obejść problem, umożliwiając wykonywanie pracy zdalnej.

Inni ograniczają jednak swoje działania do udzielania wskazówek na temat biurowej etykiety lub zwiększenia przestrzeni pomiędzy stanowiskami pracy.

W dużych skupiskach ludzkich, niezależnie od szerokości geograficznej, hałas rozprasza uwagę i wywiera negatywny wpływ na produktywność pracowników, poziom zadowolenia klientów i wyniki osiągane przez przedsiębiorstwo. Obecnie największym wyzwaniem wydaje się jednak uświadomienie tego problemu osobom decyzyjnym.

[Źródło: Plantronics]