w identycznej kolejności jak przez ostatnie dwie edycje, ale większy nacisk położono na kluczowe zagadnienia związane z kapitałem ludzkim, tj. rozwój przywództwa (wskazało na nie 54% respondentów), zaangażowanie pracowników (50%), zatrzymanie w organizacji talentów (44%). Za czwarty priorytet uznano wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego służącego celom HR. Zmniejszenie kosztów pracy pozostało na liście 10 głównych zadań, ale zajęło ostatnią pozycję na liście priorytetów.

Skuteczność HR
HR częściej niż w poprzednich latach realizuje cele biznesowe. Niemniej jednak w 15 specyficznych dla HR obszarach większość respondentów przyznała się do niespełnienia oczekiwań stawianych przed działami personalnymi.

Są to m.in.: zarządzanie kompetencjami oraz luką pokoleniową, a także przewidywanie oczekiwań pracowników. Do obszarów najczęściej wymienianych, jako te, w których udało się osiągnąć zamierzone cele, należą natomiast cele związane z przestrzeganiem prawa tj.: ochrona zdrowia i bezpieczeństwa pracy oraz ochrona bezpieczeństwa danych, a także stosunki międzypracownicze i przeciwdziałanie dyskryminacji.

Współpraca pomiędzy HR a CEO
Z badania wynika, że liderzy HR najlepiej oceniają współpracę z CEO, najsłabiej z osobami odpowiedzialnymi za relacje inwestorskie – ¼ respondentów ocenia tą współpracę jako słabą, a 39% nie współpracuje wcale z tymi specjalistami. Jakość współpracy z kadrą kierowniczą znajduje odzwierciedlenie w wysokim poziomie oceny działań HR przez CEO.

83% respondentów uważa że ich CEO ma duże bądź bardzo duże uznanie dla działań podejmowanych przez HR. Zdecydowanie niższy poziom uznania dla ich pracy HR-owcy dostrzegają u pozostałych pracowników, tylko 43% respondentów uważa, że oceniają ich dobrze lub bardzo dobrze.

Zaangażowanie i satysfakcja HR
Choć poziom satysfakcji liderów HR z roli jaką odgrywają w organizacji pozostaje wysoki, to zdecydowanie wzrósł odsetek osób (z 13% w 2010 do 29% w tym roku), które rozważają zmianę pracodawcy. Znacząco wzrósł też odsetek respondentów (z 8% w 2010 do 22% w 2011), które w ogóle chcą zmienić profil zawodowy i zrezygnować z HR.

O badaniu Barometr HR 2011
Uczestnikami Badania Barometr HR 2011 byli członkowie zarządów oraz dyrektorzy personalni. Badanie objęło 52 europejskich organizacji, zatrudniających w sumie 2,2 mln pracowników, generujących ponad 400 miliardów euro przychodów. 45% uczestników badania to spółki giełdowe notowane na europejskich giełdach, 20% notowane na giełdzie amerykańskiej.