Jakie więc powinny być metafory w pracy szkoleniowca? Przede wszystkim przejrzyste i zrozumiałe, to znaczy dostatecznie szybko odsyłające do ukrytych znaczeń jakie ze sobą niosą. Ważne jest aby operować językiem oraz przykładami odnoszącymi się do perspektywy, z jaką na świat patrzą uczestnicy szkolenia. Porównanie zespołu w organizacji z dobrze funkcjonującym organizmem, z pewnością znajdzie zrozumienie wśród przedstawicieli branży farmaceutycznej. Gorzej gdybyśmy spróbowali odnieść go do harmonijnego ekosystemu mazurskich jezior.

Po drugie metafory powinny być oryginalne. W miarę naszych możliwości nie używajmy tych najbardziej znanych, które na dobre zadomowiły się już w języku potocznym. Pokuśmy się o odrobinę oryginalności i świeżego spojrzenia. Najlepiej aby używane przez nas przenośnie osadzone były w jak najbardziej aktualnym kontekście: politycznym, społecznym czy obyczajowym, bądź też odsyłały nas do znaczeń powszechnie znanych i zrozumiałych.

Jako przykład może posłużyć metafora zaczerpnięta z portalu Treco: Osiąganie celu jest jak wypiekanie ciasta – w obu przypadkach należy zaopatrzyć się w odpowiednie składniki, a następnie zaaplikować je we właściwych proporcjach.
Chcąc osiągnąć cel trzeba dobrać odpowiednich ludzi, wyznaczyć im cele, właściwie przydzielić zadania. Podobnie jest z domowymi wypiekami – trzeba działać metodycznie i zgodnie z przepisem, inaczej zmarnujemy składniki, stracimy czas wyjdzie nam zakalec, albo w ogóle będziemy musieli obyć się bez deseru.

Po kolejne, podobnie jak cały język naszego wystąpienia, metafory powinny być dopasowane do możliwości poznawczych odbiorcy. Użycie odpowiedniego języka i terminologii jest bowiem sprawą kluczową. Inaczej powinno bowiem rozmawiać się z pracownikami działów IT, inaczej z przedstawicielami branży farmaceutycznej Innych słów-kluczy użyjemy w przypadku szeregowych pracowników firmy, innych do menedżerów wyższego szczebla.

Jak widać na wyżej wymienionych przykładach istotnym jest więc zgromadzenie odpowiedniego „zaplecza” metafor tak aby w momencie przygotowania wystąpienia mieć komfort wyboru jednej z wielu pasujących. Bazą przydatnych metafor i przenośni, wykorzystywanych w codziennej pracy menedżera szkoleniowca, czy innej osoby, do której obowiązków należy uczenie i kierowanie grupami odbiorców jest niewątpliwie portal Treco.