Liczba pracodawców korzystających z edukacji współfinansowanej z EFS rośnie, ale powoli. Jak wynika z najnowszego badania MillwardBrown SMG/KRC przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, aż 89,5 % przedsiębiorców korzysta ze szkoleń, lecz tylko około 19% wysyła pracowników na te współfinansowane z funduszy unijnych. Jest to o 5 % więcej niż na początku ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkolenia – to się opłaca!”.

Największy wzrost szkoleń EFS wśród małych firm
Szkolenia współfinansowane z EFS pozwalają uzupełniać brakujące kompetencje
bezpłatnie bądź za symboliczną opłatą. Dzięki temu systematyczne podnoszenie kwalifikacji pracowników i zdobywanie aktualnej wiedzy potrzebnej do rozwoju biznesu jest w zasięgu także tych najmniejszych firm.

Odsetek polskich przedsiębiorstw biorących udział w tego typu kursach ciągle nie jest wysoki. Tylko niewiele ponad 19% pracodawców MSP korzysta z takich ofert. Największy wzrost odnotowano wśród małych firm zatrudniających do 49 osób. Na początku kampanii „Szkolenia – to się opłaca!” w marcu 2010 roku tylko 9,5% podmiotów.

z tego sektora skorzystało z tej formy dokształcania. Obecnie taką decyzję zgłasza 16,5% małych przedsiębiorców. – Jak podkreślają sami pracodawcy, główną barierą uniemożliwiającą korzystanie z edukacji wśród małych przedsiębiorców jest jej wysoki koszt. Fundusze unijne to szansa na większy dostęp do szkoleń – mówi Anna Świebocka-Nerkowska, Dyrektor Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – W trakcie spotkań, przedsiębiorcy
z małych miejscowości wskazali nam kolejną istotną przeszkodę.

Mianowicie brak wiedzy na temat zasad uczestnictwa w szkoleniach dofinansowanych z EFS. Przedsiębiorcy nie wiedzieli, że aby skorzystać ze szkoleń nie trzeba specjalnie pozyskiwać środków unijnych, wystarczy zapisać się na istniejące już kursy – dodaje.

W dalszym ciągu wskazana edukacja o szkoleniach EFS
Systematyczne informowanie przedsiębiorców o możliwości korzystania z kształcenia współfinansowanego z funduszy unijnych powoli przynosi efekty. Najtrudniej dotrzeć z przekazem o szkoleniach EFS do małych miejscowości, co potwierdzają przedsiębiorcy, którzy brali udział w spotkaniach będących częścią kampanii „Szkolenia – to się opłaca!”. Potrzebne jest dalsze informowanie o dostępności tego rodzaju kursów na rynku. Tym bardziej, że większość pracodawców korzystających