W tym zakresie nie wystarczy więc sam adres mailowy oraz lakoniczna informacja o tym, że firma jest międzynarodowa i dynamicznie się rozwija. Zdaniem Marka Kozłowskiego powinny się tam znaleźć szczegółowe informacje o etapach rekrutacji i wyczerpująca charakterystyka poszczególnych stanowisk. Wówczas dział zasobów ludzkich nie będzie zmuszony kilkaset razy odpowiadać na te same pytania.

Wiele firm nie wykorzystuje jednak potencjału i możliwości swoich stron internetowych, tworząc je niejako pro forma. Pokutuje u nas jeszcze pogląd, że Internet owszem, może dostarczyć przyszłych stażystów lub specjalistów niższego szczebla, ale na ważniejsze stanowiska i tak sami będziemy musieli przeprowadzić rekrutację lub zwrócić się o pomoc do agencji doradztwa personalnego. W Niemczech, Wielkiej Brytanii, Belgii i Holandii zakładki dotyczące kariery są integralną i równorzędną częścią strony firmy. Ich prowadzenie nie jest szczególnie kłopotliwe.

Wystarczy raz w miesiącu zamieścić tam informacje dotyczące życia organizacji, integracji pracowników oraz ich rozwoju – będzie to promocja środowiska pracy oraz inwestycji w kapitał ludzki. Potencjalny kandydat otrzyma w ten sposób sygnał o szeregu pozytywnych elementów kultury organizacji i zdecydowanie chętniej będzie chciał stać się jej częścią.

Agencja doradzi
– Agencje doradztwa personalnego działają jak precyzyjne maszyny skonstruowane do wyspecjalizowanej rekrutacji. Posiadają zespoły pozyskujące kandydatów do pracy tymczasowej, pracy w różnych sektorach oraz pracy na poszczególnych stanowiskach – zauważa ekspert StepStone.pl.

Jeśli zdecydujemy się na korzystanie z ich usług, powinniśmy także uzyskać szereg informacji o działaniach agencji, a będzie to gwarancja ich efektywności. Postarajmy się poznać kompetencje konsultanta odpowiedzialnego za naszą rekrutację. Prześledźmy jego portfolio i upewnijmy się, że posiada właściwą wiedzę o firmie oraz stanowisku, na które ma znaleźć odpowiedniego kandydata.

Czasem bywa tak, że jedna osoba pracuje dla szeregu klientów. Prowadzi równocześnie kilka procesów i tym samym nie jest w stanie przykładać należytej uwagi do każdego z nich. Postarajmy się więc sprawdzić jakość komunikacji miedzy agencją a kandydatami. Zapytajmy też o metody i narzędzia, jakimi posługuje się agencja, aby mieć pewność, że są one dostosowane do polskich warunków, a nie przeszczepione z zagranicznych oddziałów firmy. Ma to znaczenie zwłaszcza w kontekście regulacji prawnych, które znacznie różnią się w poszczególnych krajach.

Wszystkie te elementy dają nam obraz tego, w jaki sposób potencjalny kandydat będzie traktowany zanim trafi na rozmowę kwalifikacyjną do samej firmy. Agencja ma reprezentować nasze interesy, więc upewnijmy się, że będzie to robić profesjonalnie.

Kompetencje i osobowość
Efektywna komunikacja, dobrze opracowana strona internetowa oraz postrzeganie kandydata w perspektywie marketingowej to podstawa efektywnej rekrutacji. Pamiętajmy jednak, że pracownik to nie tylko jego kompetencje i zaplecze merytoryczne, lecz także osobowość. Nasz ekspert zauważa, że właśnie ten aspekt ludzki jest bardzo często pomijany. Najprawdopodobniej wynika to z faktu, że zakład pracy traktujemy jako miejsce, w którym mamy jedynie zadania do wykonania. Zapominamy, że wpływ na ich efektywność ma też fakt, że dany zespół jest zgrany i dzięki temu może sprawnie funkcjonować.