Kolejnymi zagadnieniami „fenomenu przywództwa” podejmowanymi przez Collinsa są:

„Prostota i Koncentracja” nazwana przez niego zasadą jeża.

To co przyczynia się do sukcesu firm i ludzi to według Collinsa przede wszystkim to zmian filozofii wyboru strategii. Instynktownie wybieramy strategię bycia najlepszym, podczas gdy wielkie firmy koncentrują w czym mogą być najlepsze.

Koncepcja ta opiera się na trzech zachodzących na siebie obszarach
- w czym możesz być najlepszy na świecie ?
- Co przynosi korzyści materialne ?
- Co jest twoja największą pasją ?

Jeżeli połączmy te obszary uzyskujemy solidne podstawy do budowania biznesu. Nasuwa się pytanie ale dlaczego zasada jeża ? Autor posługuje się metaforą lisa polującego na jeża. Lis jest zwierzęciem pięknym , postrzeganym jako symbol sprytu, inteligencji, jest myśliwym polującym również na jeże.
Stosuje on różne strategii polowania, zastawia pułapki, podczas gdy jeż jedynie „ryje w ziemi” nory i gromadzi zapasy. Lis rozprasza się na wielu zadaniach, traci energię na ciągle zmieniane strategie i zasadzki, podczas gdy jeż metodycznie i konsekwentnie wykonuje to co do niego należy. To małe kolczaste zwierzątko symbolizuję prostotę działania i koncentrację na celu, ono wie co powinno robić i robi to. Wielcy szefowie są jak jeże.

Przykładem na polskim rynku SA firmy medyczne takie jak LUX MED, Medicover, LIM, Centrum Medyczne Damiana. Firmy te rozpoczynając swa działalność na rynku kilka lat temu, głównie koncentrowały się na obsłudze klienta indywidualnego typu VIP. Ich zalążkiem były prywatne gabinety lekarskie i spółdzielnie. Obecnie ich aktywność jest głównie skoncentrowana na usługach powiązanych z abonamentami korporacyjnymi. Liczba klientów abonamentowych ma wzrosnąć w 2008 r. o 30% . Ta koncentracja na klientach abonamentowych a nie na wszystkich klientach skutkuje podniesieniem jakości obsługi oraz wzrostem zysku organizacji.

Podobnie Provident Polska S.A., firm wywodząca się z Anglii rozpoczęła swoja działalność w Polsce w 1998 wprowadzając na rynek nikomu nie znany dotąd tu kredyt pożyczkę z obsługa w domu klienta. Konsekwentne rozwijanie tego produktu pozwoliło w ciągu 3 lat pozyskać ponad 300 tys. klientów rozszerzyć działalność na terenie całego kraju .