Niewłaściwa treść ogłoszenia potrafi zrujnować reputację firmy. Ogłoszenie trafia na Wykop by bawić setki internautów. Co ciekawe, efekt Wykop może być korzystny, jeśli ogłoszenie będzie na tyle ciekawe, że wzbudzi pozytywne reakcje potencjalnych kandydatów. Ogłoszenie miałkie, nieciekawe nie przyniesie CV, a niedookreślone sprawi, że dostaniemy CV niedopasowane do wymagań  stanowiska.

Jak zorientować się, że treść ogłoszenia jest słaba? Jakie wskaźniki wykorzystać?

Mówi nam o tym wskaźnik odsłon ogłoszenia porównany ze wskaźnikiem odsłon formularza rekrutacyjnego bądź jeśli nie mamy narzędzia, które mierzy ilość odsłon formularza bądź go nie stosujemy, to należy porwnać ilość odsłon ogłoszenia z ilością przesłanych CV). Jeśli widać, że ogłoszenie jest czytane, ale mało osób przechodzi dalej (do wysłania CV lub formularza), to źle napisana treść ogłoszenia będzie jednym z głównych powodów braku aplikacji.

Statystyki_ogloszenia_rekrutacyjnego

Przy analizie tych danych warto uważać na ogłoszenia niestandardowe. Jeśli nasze ogłoszenie kierujemy do specyficznej grupy odbiorców (np. osób o określonych kompetencjach – np. doświadczenie programistyczne w sektorze bankowości) a tytuł tego nie zasugeruje, to możemy mieć dużą ilość odsłon ogłoszenia, małą ilość CV, a ogłoszenie w zasadzie jest OK.

Ogłoszenia bardzo zabawne, nietypowe, kreatywne, mogą mieć dużą ilość odsłon i mało aplikacji bo użytkownicy przesyłają je sobie jako ciekawostkę. Wiemy wtedy (ze statystyk), że udało się nam uzyskać duży zasięg i konieczna jest dalsza analiza jakościowa tego, czy ów zasięg przełożył się na ilość aplikacji i Employer Branding.

Jeśli ogłoszenie rekrutacyjne publikujesz na własnej stronie www, pod którą podpięte jest narzędzie do analizowania ruchu, to warto przyjrzeć się również czasie jaki użytkownicy spędzają na czytaniu ogłoszenia. Bardzo krótki czas odsłony może świadczyć o tym, że już na samym początku czytania coś ich do zagłębienia się w treść zniechęca. Może to być:

  • nieadekwatny tytuł ogłoszenia,
  • brak istotnego elementu w tytule (np. szukamy pracownika na 1/8 etatu ale nie ma takiej informacji w tytule ogłoszenia, za to jest w pierwszym zdaniu treści),
  • wyeksponowane i bardzo nieatrakcyjne warunki zatrudnienia.

 

Tekst stanowi fragment postu 3 problemy ze skutecznością ogłoszenia rekrutacyjnego opublikowanego na blogu tomHRM. tomHRM to system do zarządzania miękkim HR oraz system do rekrutacji pracowników.