Myśląc o kluczowych kompetencjach właściwych dla kadry zarządzającej, część z nich wydaje się być oczywista: doświadczenie, asertywność, umiejętność zarządzania zespołem… Jakie umiejętności powinien posiadać idealny menedżer?

Najogólniejszym podziałem kompetencji jest wyodrębnienie tzw. twardych i miękkich umiejętności. Twarde są poparte wiedzą teoretyczną i praktyczną, np. nabyte w toku studiów, kursów oraz całego procesu kształcenia. Umiejętności miękkie to kompetencje interpersonalne, czyli np. umiejętność pracy w grupie, czy działania pod presją czasu.

Położenie nacisku wyłącznie na wiedzę nie uczyni z człowieka idealnego menedżera. Umiejętne połączenie kompetencji interpersonalnych z zawodowymi stanowi klucz do sukcesu w zarządzaniu.

 

Po pierwsze strategia, po drugie – komunikacja

Najważniejszym elementem działania firmy jest strategia. Dobrze opracowane i skutecznie realizowane cele to klucz do sukcesu firmy, a tym samym – jej menedżera. Istotną kwestią jest nie tylko umiejętność tworzenia trafnych strategii, lecz także ich konsekwentna realizacja. Zbyt częste zmiany w strategii działań mogą spowodować, że cele nigdy nie zostaną osiągnięte, zaś wizja firmy będzie niespójna i nieskuteczna.

- Według wyników dostępnych badań, aż w dwóch trzecich firm mogą występować problemy w realizacji założonej strategii przedsiębiorstwa. Przyczyny tego możemy upatrywać w braku komunikacji wewnętrznej. Menedżerowie często obawiają się ujawniania elementów strategii firmy kierownictwu niższego szczebla i pracownikom, w efekcie czego misternie ułożony plan rozwoju przedsiębiorstwa nie jest realizowany – mówi prof. Werner Hoffmann z WU Executive Academy, programu MBA realizowanego przez Wiedeński Uniwersytet Ekonomii i Biznesu.

Jednym ze sposobów zarządzania strategią biznesową jest SPM. Strategic Performance Management, czyli strategiczne zarządzanie wydajnością, skupia się na realizacji założeń strategii, nie zaś na jej rozwoju. Celem SPM jest przełożenie celów strategicznych na liczby i wskaźniki, co pozwala zrównoważyć poszczególne aspekty działalności przedsiębiorstwa i osiągnąć właściwą perspektywę sprzyjającą realizacji celów.

 

Etyka w biznesie: potrzebna, lecz zapomniana sztuka

WU Executive Academy przeprowadziło badanie wśród swoich studentów: menedżerów wyższego szczebla z całego świata[1]. Badanie dotyczyło nauczania etyki na studiach MBA i zasadności prowadzenia tego typu zajęć. Respondenci wskazywali przede wszystkim na konieczność dostosowania programu zajęć do doświadczenia zawodowego uczestników.

– W odniesieniu do studentów MBA, kluczowymi kompetencjami etycznymi jest wiedza o unikaniu etycznych pułapek, które mogą nas spotkać w trakcie pracy. Dla menedżerów najważniejsze jest to, co napisane drobnym drukiem – mówi Katie, jedna z uczestniczek kursów MBA.

Znaczenie etyki w pracy menedżera podkreśla fakt, że 28 na trzydziestu ankietowanych miało do czynienia z kwestiami etycznymi w swojej karierze zawodowej. Nie jest to więc jedynie zabieg wizerunkowy, a konkretna wiedza podnosząca kompetencje uczestników programu MBA na WU Executive Academy.

 

Zarządzanie projektami, zarządzanie wszystkim

W ostatnich latach firmy kładą nacisk na zadania realizowane na zasadzie projektów, których liczba systematycznie rośnie. W trudnych ekonomicznie czasach kluczową staje się więc umiejętność sprawnej i profesjonalnej realizacji projektów.

– Część realizowanych projektów kończy się niepowodzeniem ze względu na brak elastyczności i szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby i warunki realizacji, zgodnie z interesem obu stron. Dobry projekt umożliwia zainteresowanym definiowanie wymogów jego spełniania lub choćby udział w procesie ich definiowania. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy Project Managerowie pracują w interesie profesjonalnej realizacji, dlatego też w naszym programie MBA jest to kluczowe zagadnienie – mówi Martina Huemann, dyrektor naukowy MBA Project Manegement.

W kontekście zarządzania projektami nie bez znaczenia są także zdolności przywódcze. Zespoły projektowe działają razem przez ograniczony czas potrzebny do realizacji określonych zadań, często też pracują ponad standardowymi strukturami firmy. W tym modelu umiejętność zarządzania czasem zespołu, rozwiązywania konfliktów i delegacji zadań jest ważniejsza, niż w tradycyjnej organizacji pracy.

 

[1]W badaniu wzięła udział 30-osobowa międzynarodowa grupa menedżerów, będąca uczestnikami Executive MBA (Global) lub Professional MBA na UW Executive Academy.