Rynek utrzymania ruchu jest wciąż bardzo szybko rozwijającą się dziedziną na polskim rynku. Pomimo spowolnienia kierownicy utrzymania ruchu, będący sercem i motorem napędowym wielu zakładów produkcyjnych w Polsce, nadal są w cenie i pilnie poszukiwani. Zmieniają się jednak wymagania wobec takich ekspertów.

Zwolnienia i wstrzymane rekrutacje – tego najmniej obawiali się Kierownicy Utrzymania Ruchu w 2009 roku. Wręcz przeciwnie, zarówno poprzedni jak i obecny rok, jest dla nich ogromna szansą na podjęcie ciekawej pracy w dużych międzynarodowych korporacjach. Problemem może być tylko brak znajomości języków obcych czy skończone studia przed latami 90-tymi, gdy wprowadzono nowe zmiany programowe uwzględniające nowoczesne metody zarządzania.

„Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba zakładów pracy zamierzających w najbliższym czasie rekrutować specjalistów i menedżerów ds. Utrzymania Ruchu – ekspertów odpowiedzialnych za zapewnienie ciągłego ruch wszystkich maszyn w zakładzie, a w przypadku zmiany produkcji jak najkrótszego okresu przestoju” wyjaśnia Magdalena Zapalska, Senior Consultant firmy rekrutacyjnej Antal International.

Pracownicy wielu firm, w szczególności hut, zlokalizowanych w mało atrakcyjnych mniejszych miastach lub na obrzeżach dużych aglomeracji, po 20-30 latach odchodzą na zasłużoną emeryturę. Zaledwie dwa lata temu wakat ten zapełniłby się w tempie błyskawicznym. Niestety, zdając sobie sprawę z powagi stanowiska i odpowiedzialności, jakie ciążą na Kierownikach Utrzymania Ruchu, pracodawcy drastycznie podnieśli swoje oczekiwania.

Sięgając pamięcią wstecz, kandydat posiadający 2-3 letnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w służbach utrzymania ruchu z zaledwie słabą znajomością języka angielskiego i narzędzi Lean Manufacturing, był dla pracodawcy spełnieniem marzeń. Dziś wygląda to nieco inaczej.
Idealny Kierownik Utrzymania Ruchu to osoba z wyższym wykształceniem (Mechanika i Elektronika; Budowa Maszyn; Automatyka i Robotyka) posiadającą praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zastosowania narzędzi Lean Manufacturing i Continuous Improvement takich jak:
• stosowania technik autonomicznego utrzymania ruchu (TPM);
• metodologii zarządzania obszarem roboczym 5S;
• kontroli wskaźnika produktywności maszyn i urządzeń OEE;

• metod skracania czasu przezbrojeń SMED;
• metoda rozwiązywania problemów 5W
• system ssący KANBAN
• eliminacji pomyłek POKA YOKE • system ciągłego doskonalenia KAIZEN

Wiedza ta powinna być jednak zdobyta nie wcześniej niż w latach dziewięćdziesiątych – a to ze względu na ogromne zmiany programowe oraz podejście do metod nowoczesnego zarządzania w zakładach pracy.

Ponadto kandydat ubiegający się o stanowisko Kierownika Utrzymania Ruchu powinien posiadać minimum 5-letni okres doświadczenia, zarządzając zespołem około 20-50 osobowym (Automatycy, Mechanicy, Elektrycy, Inżynierowie). „Kandydaci najchętniej zapraszani na rozmowy rekrutacyjne, to ci, którzy w swojej karierze zawodowej wykazują zamiłowanie do pracy i rozwoju w służbach utrzymania ruchu” dodaje Magdalena Zapalska.