Ofert pracy dla pracowników sprzedaży jest coraz więcej. W I półroczu br. opublikowano ponad 94 tys. ogłoszeń, czyli aż o 15% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z danych Pracuj.pl. Jednak rosnąca liczba ofert nie idzie w parze z rosnącą liczbą kandydatów. A to nie jedyny problem rekruterów. Jak wskazują eksperci eRecruiter i Media-Saturn, specjaliści ds. HR muszą zmierzyć się z napływającymi aplikacjami słabej jakości, zmieniającymi się oczekiwaniami kandydatów oraz sprawną selekcją życiorysów.

- Pracownicy specjalizujący się w handlu i sprzedaży od dłuższego czasu mogą przebierać w ofertach pracy. Dlatego rekruterzy, żeby znaleźć odpowiednich kandydatów, muszą włożyć w to wiele wysiłku i umiejętnie zaplanować wszystkie etapy procesu. Specjaliści HR muszą się zmagać m.in. z takimi trudnościami jak sprawna selekcja aplikacji, bo niektóre z życiorysów pozostawiają wiele do życzenia czy zmienne oczekiwania kandydatów mówi Izabela Bartnicka, ekspert eRecruiter.

Wiele aplikacji, ale słabej jakości

Kategoria „handel i sprzedaż” jest bardzo pojemna. Duże zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny zgłaszają zarówno sklepy, banki jak i firmy zajmującej się sprzętem IT. Stąd ogłoszeń każdego dnia pojawia się nawet kilkaset.

Sprzedaż doradcza jest bardzo specyficzna. Nie każdy odnajduje się w handlu, ponieważ codzienna praca na hali sprzedaży nie zawsze jest łatwa. Duża dynamika zmian nowych technologii budzi często strach wśród kandydatów, ale z drugiej strony dla pasjonatów, taka praca jest dobrym sposobem na bycie zawsze na czasie. Od początku 2016 roku można jednak zaobserwować że coraz trudniej pozyskać ciekawych, otwartych kandydatów, którzy będą chcieli na dłużej związać się z firmą. Czasem albo w ogóle nie pojawiają się oni na rozmowach kwalifikacyjnych albo rezygnują po kilku dniach, bo nie odnajdują się w roli sprzedawcy. Nie pomaga, również stereotyp sprzedawcy, który dość często funkcjonuje na rynku pracy– mówi Izabela Paciorek, specjalista ds. Rozwoju Personalnego, Media-Saturn Holding Polska Sp. z.o.o.

Jak sobie poradzić z tym problemem? Po pierwsze, odpowiednio konstruując ofertę pracy. Już na etapie wyznaczania kryteriów zatrudniania trzeba tak zaadresować ogłoszenie, by mieć pewność, że odpowiedzą na nie osoby mające odpowiednie kwalifikacje i wiedzę. Również treść musi być atrakcyjna i konkretna. Warto unikać sztampowych określeń typu „praca w młodym i dynamicznym zespole”. Lepiej skupić się na szczegółowych warunkach współpracy. Cenne jest m.in. zamieszczanie informacji o wynagrodzeniu, której, jak wynika z trzeciej edycji badania „Candidate Experience” przygotowanego przez eRecruiter, oczekuje aż 43% kandydatów. Dzięki szczegółowemu przedstawieniu oferty pracy zyskujemy większą pewność, że dana osoba podjęła świadomą decyzję wysyłając CV i będzie chciała zostać z nami na dłużej.

Rosnące i zmienne wymagania kandydatów

Rekrutację konkretnego handlowca czy sprzedawcy warto zacząć od zapoznania się z jego oczekiwaniami. Jednak jak wskazuje Izabela Paciorek z Media-Saturn Holding Polska Sp. z.o.o problemem są bardzo zmienne wymagania kandydatów. Dla części nadal istotna jest umowa o pracę, jasne zasady wynagrodzenia czy wypłata na czas. Dla innych większe znaczenie ma elastyczność, przyjazna atmosfera, podmiotowe traktowanie czy świadczenia dodatkowe. Jak zatem dowiedzieć się, czego oczekuje dana osoba? Najlepiej ją wprost o to zapytać. Tutaj nieoceniona jest zwykła rozmowa, nawet telefoniczna. Ułatwieniem natomiast w tym zadaniu będzie dla rekrutera platforma rekrutacyjna, gdzie w jednym miejscu zbierane są wszystkie dane kontaktowe do kandydatów.

- Oczekiwania kandydatów zmieniają się z każdym rokiem. Rośnie świadomość ludzi odnośnie ich praw, oraz tego, co pracodawca może zaoferować oprócz pensji.  Warto dodać, że czego innego oczekują osoby dopiero wchodzące na rynek pracy, a czegoś innego osoby już posiadające doświadczenie. Pracownicy od początku współpracy oczekują jasnych zasad, za co i jak są wynagradzani, od czego np. zależy ich premia i jaki mają na nią wpływ – mówi Izabela Paciorek.

Sprawna selekcja aplikacji

Nowoczesne technologie są naturalnym sprzymierzeńcem rekruterów. Pomagają one na wielu etapach prowadzenia procesu: od opublikowania ogłoszenia, selekcji aplikacji, po kontakt z kandydatami nawet po zakończonej rekrutacji. W przypadku kategorii „handel i sprzedaż” nieocenione jest m.in. to, że dzięki specjalnym platformom rekrutacyjnym takim jak eRecruiter możliwa jest automatyczna selekcja CV na podstawie wybranych kryteriów. Dzięki temu łatwo możemy odrzucić tych kandydatów, którzy nie spełniają wymogów określonych w ogłoszeniu o pracy. Dodatkowo, platforma umożliwia budowanie bazy i gromadzenie kontaktów do potencjalnych pracowników w jednym miejscu. To jest szczególnie istotne dla tych rekruterów, którzy prowadzą nawet kilkadziesiąt procesów rekrutacyjnych miesięcznie i wracają do tych samych kandydatów kilkukrotnie.

Rekrutacja handlowców i sprzedawców to nie lada wyzwanie dla wielu firm, ale diagnozując najczęstsze problemy i stosując odpowiednie metody i narzędzia rekrutacyjne, można ułatwić sobie pracę i usprawnić cały proces naboru nowych pracowników. Kluczem jest dobrze skomponowane ogłoszenie, zrozumienie kandydata i jego oczekiwań oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii.

Źródło: Biuro Prasowe eRecruiter