W I kwartale 2009 roku Polska Izba Firm Szkoleniowych skorzystała z możliwości umieszczenia pytań dotyczących polityki szkoleniowej w firmach małych i średnich w badaniach* przeprowadzanych w tym segmencie rynku. Oto najważniejsze wnioski płynące dla branży szkoleniowej z tych badań.
Polityka szkoleniowa małych i średnich firm realizowana w 2008 roku nie ulegnie istotnej zmianie w roku 2009, co wynika z deklarowanych zamierzeń badanych firm segmentu MSP. Nadal istotny odsetek firm tego segmentu nie korzysta i nie organizuje szkoleń dla swoich pracowników (blisko połowa firm mikro i małych, oraz blisko 15% firm średnich).

Znaczny odsetek ogranicza się do organizowania szkoleń wyłącznie we własnym zakresie lub tylko takich, do których jest zobowiązana przepisami prawa. Średnio ponad 60% firm małych i średnich nie podnosi kwalifikacji swoich pracowników przy wykorzystaniu dostępnej oferty szkoleniowej.

Jedynie 23% badanych MSP deklaruje, że sporządza plan szkoleń pracowników, bądź wydziela budżet szkoleniowy na te cele. Robią to znacznie częściej firmy średnie (prawie co trzecia firma).

Udział w szkoleniach dofinansowywanych z EFS w roku 2008 potwierdza, w zależności od wielkości firm, od 12 do 36 procent. Zdecydowania większość określa ten udział jako sporadyczny, a jedynie ok. 2% czyniło to regularnie.

Wyniki wskazują na to, że około 80% MSP pozostawało zupełnie poza zasięgiem szkoleń dofinansowywanych z EFS. Główną wskazywaną przyczyną jest brak zainteresowania takimi możliwościami i brak wiedzy w tym zakresie. Co czwarta firma nie korzystająca z takich szkoleń twierdzi, że oferta nie jest dostosowana do ich potrzeb.

Zainteresowanie udziałem w szkoleniach dofinansowywanych z EFS deklaruje nieznacznie więcej firm niż korzystających z takich szkoleń w 2008 roku. Jednocześnie spory odsetek firm nie potrafi powiedzieć, czy będzie się interesować udziałem w takich szkoleniach. Najistotniejsze wydaje się jednak to, że odsetek „wykluczonych” z partycypacji w szkoleniach dofinansowywanych z EFS jest nadal bardzo wysoki i w zależności od badania i próby badawczej kształtuje się na poziomie od 50 do ponad 80 procent.

*
Cykliczne badanie syndykatowe MSP- Warszawski Instytut Bankowości/CBM Indicator – przeprowadzane metodą bezpośredniego wywiadu kwestionariuszowego na losowych próbach: 600 firm mikro i małych (obroty do 3,6 mln zł) i 600 firm średnich (obroty 3,6-30 mln zł). Badanie zostało przeprowadzone na przełomie stycznia i lutego 2009 roku.


Badanie MSP Indeks – monitoring małych i średnich przedsiębiorstw – Agencja Badań Rynku „Opinia” – przeprowadzone metodą sondażu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI) na próbie losowej 550 małych i średnich firm (zatrudnienie 10-250 pracowników). Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2009 roku. Wyniki badań przeprowadzone różnymi metodami badawczymi i na inaczej losowanych próbach obejmujących segment MSP dały jednocześnie bardzo zbliżone wyniki.