Dobre relacje z kolegami, dobra atmosfera w pracy – to elementy ważniejsze dla przeciętnego Polaka niż wysokość zarobków. Tak wynika z badania Barometr Motywacji, który zrealizował portal HRmapa.pl. Ponad 4000 Polaków spytano: co Cię motywuje do pracy.

W badaniu, realizowanym od września 2012 do marca 2013, wzięło udział 4215 osób z 285 firm i instytucji. Każdy z ankietowanych otrzymał listę 31 czynników motywowania – rzeczowych, finansowych i pozamaterialnych. W stosunku do każdego z nich miał odpowiedzieć: „Jak bardzo ten element zmotywowałby Cię do lepszej pracy – na ile jest on dla ciebie atrakcyjny”. Skala badawcza: od zera (wcale mnie nie motywuje) do pięć (bardzo mnie motywuje).

Okazuje się, że pensja znalazła się na miejscu trzecim, pewność zatrudnienia na czwartym, a premie dopiero na jedenastym. Najważniejszym dla nas motywatorem są dobre relacje z kolegami, a zaraz za nim plasuje się atmosfera w pracy.

Najmniej do szczęścia potrzebujemy współzawodnictwa: konkursów i rankingów dla pracowników.

Skrócone wyniki badania prezentuje tabela. Każdy pracodawca może bezpłatnie nie tylko poznać dokładne zestawienie (np. z podziałem na departamenty i stanowiska) ale też sprawdzić, jak taki ranking wyglądałby w jego firmie (po czym porównać go z ogólnopolskim). Wystarczy wejść na HRmapa.pl i aktywować badanie Barometr Motywacji.

Czynnik motywowania Atrakcyjność dla pracowników
Dobre relacje z kolegami w zespole

4,34

Dobra atmosfera w firmie

4,32

Satysfakcjonująca stała pensja podstawowa

4,15

Pewność zatrudnienia (brak ryzyka zwolnienia)

4,14

Możliwość samodzielnego decydowania o terminach urlopów

4,08

Możliwość samodzielnego organizowania sobie czasu pracy (dnia, tygodnia itp.)

4,05

Możliwość wyrażania swojej opinii dot. ważnych decyzji czy planów (np. na zebraniach, w rozmowie z przełożonym)

4,02

Przewidywalna przyszłość (wiesz co czeka firmę i Ciebie)

3,99

Pochwały, podziękowania, docenianie ze strony szefa

3,96

Możliwość podejmowania decyzji

3,94

Premia zależna od efektów pracy

3,93

Samodzielne wyznaczanie sobie celów i zadań

3,93

Umożliwienie Ci udziału w planowaniu Twojej własnej kariery

3,93

Awans

3,92

Elastyczny czas pracy

3,9

Wsparcie rozwojowe ze strony szefa (np. coaching, delegowanie Ci ciekawych lub innowacyjnych zadań)

3,89

Realizowanie trudnych zadań – wyzwań

3,86

Atrakcyjne szkolenia, kursy, studia itp.

3,79

Realizowanie zadań, których nikt wcześniej nie realizował – rola pioniera

3,74