Polscy pracodawcy często obdarowują przed świętami swoich pracowników dodatkowymi premiami. Kolejna taka okazja pojawi się już niedługo – w kwietniu, przed Wielkanocą. W ostatnich latach popularność zdobywają tzw. przedpłacone karty płatnicze, które powoli zastępują wszechobecne do niedawna papierowe bony towarowe.

Sprzedaż przedpłaconych kart płatniczych w Polsce systematycznie wzrasta w tempie ok. 20 proc. rocznie. Karty, w porównaniu z bonami, przynoszą spore korzyści podatkowe, z tego powodu są chętnie wybierane przez firmy. Są atrakcyjne również dla obdarowanych pracowników, ze względu na dodatkowe atuty.

Karta podarunkowa

Podarunkowa przedpłacona karta płatnicza, działająca w systemie Visa lub MasterCard, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, do kwoty 380 zł rocznie na osobę. Obowiązująca nadal ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uchwalona 17 lipca 2009 r., wprowadziła bardzo ważne zmiany, dotyczące pracowników korzystających z przedpłaconych kart podarunkowych.

Wspomniana nowelizacja, modyfikując art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, objęła zwolnieniem od podatku dochodowego świadczenia pieniężne, otrzymywane przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, ze środków Zakładowego Fundusz Świadczeń Socjalnych.

Regulacja ta dotyczy gotówki, środków przekazywanych w formie przedpłaconej karty płatniczej, natomiast nie obejmuje bonów. Wręczając więc bony, pracodawca musi opodatkować pracownika, który po odliczeniu podatku dostaje w rezultacie mniejszą kwotę.

Skalę oszczędności dla zakładu pracy i dla pracownika łatwo sobie uświadomić, operując następującym przykładem. Jeśli pracownicy otrzymają karty o wartości 380 zł, to na jednej karcie – w porównaniu z „tradycyjną” premią – firma zaoszczędza 70,72 zł, a pracownik 81,61 zł. W przypadku spółki lub instytucji zatrudniającej 200 pracowników, dla zakładu pracy to ponad 16 tys. zł oszczędności.

Z punktu widzenia pracodawcy karty zmniejszają również koszty operacyjne, ponieważ można je wielokrotnie doładować, np. przy okazji kolejnych świąt. Karty standardowo ważne są przez 2 lata. Poza tym niosą ze sobą większy prestiż – ludzie po prostu lubią mieć karty w portfelu i nimi płacić.