Z początkiem marca w największych internetowych serwisach rekrutacyjnych opublikowano ponad 16 tys. propozycji pracy w handlu. Najczęściej poszukiwani są przedstawiciele handlowi oraz sprzedawcy terenowi – ponad 35 proc. opublikowanych ofert pracy skierowanych jest do tej grupy zawodowej.

Propozycje dla sprzedawców sklepowych, kasjerów, doradców klienta, konsultantów ds. sprzedaży oraz telemarketerów stanowią niespełna 20 proc. ofert. Około 12 proc. stanowią propozycje pracy adresowane do dyrektorów, kierowników ds. techniczno-handlowych, starszych specjalistów ds. sprzedaży, menedżerów do spraw rozwoju czy specjalistów ds. eksportu na rynki zagraniczne.

– Z początkiem marca oferty związane z handlem, sprzedażą i obsługą klienta stanowiły ponad 50 proc. spośród wszystkich 25 tys. propozycji opublikowanych w naszym serwisie – mówi Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl. – W stosunku do marca ubiegłego roku odnotowaliśmy ponad 108-procentowy wzrost liczby ofert pracy handlu.

Jest to spektakularny przyrost, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że wyniki z marca 2010 stanowiły blisko 36 proc. spadek w porównaniu z pierwszymi miesiącami 2009 roku. Rosnąca liczba pracodawców z sektora handlowego sygnalizuje silne ożywienie w gospodarce. Według naszych prognoz, jeżeli sytuacja gospodarcza nie ulegnie zmianie, w ciągu najbliższych sześciu miesięcy należy się spodziewać stopniowego zwiększenia rekrutacji zarówno w sektorze MSP jak i wielkich sieci handlowych.

Z analizy ofert opublikowanych w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl wynika, iż najwięcej ofert pracy dla handlowców czeka na mieszkańców Mazowsza, Wielkopolski, Śląska i Małopolski. Najtrudniej zostać handlowcem w województwach: świętokrzyskim, podlaskim, lubuskim i warmińsko-mazurskim. Chętnych nie brakuje – na jedno miejsce pracy z branży handlowej aplikuje średnio 80 kandydatów i znacznie przewyższa średnią w takich branżach jak: IT, produkcja, finanse czy bankowość. Propozycje zatrudnienia pochodzą zarówno z małych i średnich firm, jak i dużych międzynarodowych sieci handlowych.

Pracodawcy nie mają wygórowanych oczekiwań wobec kandydatów na najniższe stanowiska. Najważniejszymi wymogami, jeśli chodzi o pracę w handlu, są zdolności interpersonalne, otwartość oraz gotowość do podróży służbowych przypadku przedstawicieli, z czym wiąże się konieczność posiadania prawa jazdy kategorii B. Wielu pracodawców z branży oferuje bezpłatne szkolenia w zakresie technik sprzedaży, komunikacji czy autoprezentacji.