W analogiczny sposób piszą o znaczeniu dobrych narracji bracia Heath w swoim bestsellerze "Made to Stick ". Uważają oni, że aby jakakolwiek idea lub informacja przebiła się do świadomości ludzi (i została tam na dłuższy czas), musi być: prosta ( simple ), niespodziewana ( unexpected ), konkretna ( concrete ), wiarygodna ( credibility ), odwołująca się do emocji ( emotion ) oraz wykorzystująca opowieści ( stories ). Nieprzypadkowo pierwsze litery przepisu na udane przesłanie tworzą słowo SUCCESS – spróbujcie przeanalizować pod tym kątem jakąkolwiek reklamę, bajkę, czy legendę miejską a zrozumiecie, jak ważne są dla powodzenia każdego działania perswazyjnego opisane przez Heathów aspekty. Jednym z przykładów takiego sukcesu jest bez wątpienia opisywana przez autorów w książce historia Southwest Airlines – zarządzanej partycypacyjnie linii lotniczej, której prostą, oryginalną oraz otoczoną w niezliczone przypowieści misją było jedno – pozostanie TĄ tanią linią lotniczą (THE low-fare airline ).

Z faktu, że opowieści są podstawowym medium naszego rozumienia świata, wynika również, że mogą być one bardzo dobrą metodą zrozumienia świata innych – analiza opowieści to bardzo dobra metoda badawcza, również w badaniu organizacji. Do tego tematu wrócę niedługo.

Autor: Piotr Pokropowicz
http://ludzielubiapracowac.blogspot.com