Kryzys na świecie nie wpłynął negatywnie na liczbę oferowanych stanowisk dla specjalistów i menedżerów w dziedzinie sprzedaży i marketingu. Co ciekawe wzrosło zainteresowanie specjalistami, którzy zanalizują nowe trendy na rynku i pomogą firmie wyznaczyć nowe cele i strategie.

Kryzys obserwowany obecnie na światowych rynkach finansowych i niepewność polskiego rynku pracy nie odbił się negatywnie na ilości projektów rekrutacyjnych realizowanych przez Antal International na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie w dziedzinie sprzedaży i marketingu. „W trudnych czasach wybitni fachowcy z dużym doświadczeniem i udokumentowanymi sukcesami w skutecznym zarządzaniu marką lub sprzedażą są tym bardziej poszukiwani, a ich wiedza i doświadczenie często przyczyniają się do „być albo nie być” firmy” wyjaśnia Karolina Grzelachowska, Team Manager Antal International zespołu Sales & Marketing.

„Przez ostatnie kilka miesięcy zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania stanowiskiem analityka marketingu i sprzedaży, odpowiedzialnym za badania rynku i postaw konsumenckich oraz przewidywanie trendów. Na przestrzeni krótkiego czasu wśród prowadzonych przez zespół Sales & Marketing projektów znalazło się kilkunastu takich analityków, przede wszystkim w firmach z sektora FMCG. Jak dotąd takich stanowisk praktycznie w ogóle nie było, stąd rzeczywisty wzrost zapotrzebowania na takich ekspertów” komentuje Karolina Grzelachowska.

Badania marketingowe nie są niczym nowym w dziedzinie marketingu, jak dotąd inicjowaniem i analizą takich badań zajmowali się Brand Managerowie. Jednak teraz ta funkcja została wyodrębniona i oddzielona. Analityk sprzedaży i marketingu może prognozować trendy nie tylko dla danego produktu czy kanału dystrybucji, ale całego portfolio produktów czy działalności firmy. Dobrym przykładem jest zwiększająca się świadomość ekologiczna polskich konsumentów. Jeśli tę tendencję w porę zauważy analityk producenta słodyczy, przekaz marketingowy może być szybko zmodyfikowany i podkreślając zawartość słodyczy (mleko, zboża itp.) odnieść większy sukces marketingowy i polepszyć wizerunek firmy (nie tylko jednego produktu).

Natomiast w przypadku zaobserwowania zwiększającego się etnocentryzmu konsumenckiego (czyli preferowania produktów krajowych ponad zagranicznymi) korzystniej jest podkreślić, że w czekoladzie jest „tylko polskie mleko” (jeśli oczywiście jest to prawda).

Analitycy sprzedaży i marketingu w ramach swoich obowiązków mają za zadanie sporządzać analizy sprzedaży i działań marketingowych w poszczególnych kanałach dystrybucji, na podstawie których przygotowują rekomendacje dotyczące kolejnych promocji czy eksploracji nowych obszarów oraz rozwoju produktów.

„Idealny kandydat to taki, który – poza wysokimi umiejętnościami analitycznymi może pochwalić się doświadczeniem we wcześniejszej współpracy w dziale sprzedaży lub marketingu. Znajomość narzędzi, wykorzystywanych przy planowaniu np. kampanii marketingowych jest nieodzownym warunkiem powodzenia w pracy dobrego analityka marketingowego” dodaje Karolina Grzelachowska. „Wynagrodzenie takiego specjalisty waha się w przedziale od 6 do 9 tysięcy brutto. Pensja będzie zależeć od wielu czynników min. rozmiaru organizacji czy działu analiz, doświadczenia pracownika czy miejsca specjalisty w strukturze”.

Badania Marketingowe: do czego służą i na czym polegają?