Decyzja o anonimowym ogłoszeniu pojawia się również wtedy, gdy nie chcemy, by konkurencja dowiedziała się o planach rozwojowych firmy lub gdy stale jest prowadzony nabór na te same stanowiska. Kandydaci widzący regularnie te same ogłoszenia o pracę w gazetach mogą wysnuć błędny wniosek o wysokiej rotacji, a co za tym idzie – małej stabilizacji zatrudnienia.

Utajnienie oferty ma swoje wady – nie daje możliwości wykorzystania okazji na promocję i zmniejsza nieco szansę dotarcia do ludzi naprawdę zainteresowanych pracą w danej organizacji. Ma jednak również ważną zaletę – pozwala pracodawcy spokojnie prowadzić rozmowy kwalifikacyjne i poszukiwać najlepszych kandydatów, bez obawy przed nagłym odejściem obecnie pracującej na tym stanowisku osoby.

Publikując ogłoszenie anonimowe trzeba też pamiętać o związanym z tym ryzykiem. Jeżeli branża, którą reprezentuje dana firma jest bardzo specyficzna, to osoby aplikujące mogą się obawiać, że ogłoszenie jest publikowane przez ich obecnego pracodawcę. W takim przypadku ilość otrzymywanych aplikacji może być znikoma.

Z drugiej strony, pracodawca może uzyskać cenną informację o poszukiwaniach pracy przez dotychczasowy personel. Jeśli na jego ofertę odpowiadają obecni pracownicy, jest to dowód na to, że ogłoszenie poufne zostało prawidłowo skonstruowane. Równocześnie jest to dla pracodawcy sygnał do zastanowienia się, dlaczego zatrudnione u niego osoby chcą zmienić pracę.

Zamieszczenie ogłoszenia rekrutacyjnego wydaje się sprawą banalną, ale jeśli ma odnieść zamierzony cel, to przy jego publikacji należy wziąć pod uwagę bardzo wiele czynników, które mogą mieć decydujący wpływ na ilość i trafność aplikacji.

Precyzyjne określenie zadań na stanowisku, a także podanie wymagań pracodawcy decydują o właściwym doborze treści oferty. Ważna jest np.: wielkość ogłoszenia, medium, w którym je publikujemy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na jego zasięg. Obecnie, gdy mamy do dyspozycji nie tylko wiele tytułów prasowych, ale także coraz lepsze portale rekrutacyjne, jest to wprost niezbędne.

Wygląd ogłoszenia

Przede wszystkim warto dopasować wygląd ogłoszenia rekrutacyjnego do wymogów stanowiska i profilu kandydata.
Ogłoszenie powinno składać się z kilku podstawowych elementów.
- wprowadzenie, krótka informacja o firmie,
- nazwa stanowiska pracy,
- informacja dot. stanowiska pracy,
- oczekiwania wobec kandydata,
- informacje techniczne dotyczące procesu rekrutacji,
- odpowiednia kompozycja ogłoszenia.

Wprowadzenie, krótka informacja o firmie

Celem wprowadzenia jest zachęcenie do przeczytania ogłoszenia. Informacja ta jest o tyle ważna, że ludzka percepcja najlepiej zapamiętuje to, co jest na samym początku. Zadbajmy by wprowadzenie miało swój niepowtarzalny charakter, a nie powielało schematy innych ogłoszeń. Dotyczy to również informacji o firmie, gdzie najpopularniejszym wprowadzeniem są zdania – Lider na rynku … lub W związku z rozwojem firmy …

Poszukajmy informacji, które wyróżniałyby naszą firmę na tle innych. Odnieśmy się np.: do nagród, sukcesów osiągniętych przez firmę w ostatnim czasie. Poniżej podaję przykład wprowadzenia do ogłoszenia rekrutacyjnego jednej z firm ubezpieczeniowych.

Przykład
Jesteśmy:
- dobrym pracodawcą – otrzymaliśmy nagrodę Inwestor w Kapitał Ludzki 2005;
- bankiem z przyszłością – zdobyliśmy wiele nagród za wyniki finansowe: Najlepszy Bank wg „Gazety Bankowej” i „Rzeczpospolitej”, Laury Gazety Giełdy „Parkiet”, Orzeł Rzeczpospolitej;
- bankiem przyjaznym – laureatem godła Firma Przyjazna Klientowi;

Takie wprowadzenie zachęca do zapoznania się z ofertą oraz podnosi jego wiarygodność.

Nazwa stanowiska pracy