Zbudowanie zgranego i zaangażowanego zespołu to spore wyzwanie dla pracodawcy. Trzeba stworzyć takie miejsce, do którego ludzie chcą chętnie przychodzić i efektywnie realizować powierzone im zadania. Które cechy pracowników i w jaki sposób wpływają na funkcjonowanie organizacji? Jakie osoby warto mieć w firmie, aby działała ona jak dobrze naoliwiona maszyna?

 

Różnorodność charakterów i kompetencji, które się uzupełniają, to często klucz do sukcesu firmy. Przy rekrutacji pracowników brane są pod uwagę kwestie takie jak wykształcenie, doświadczenie czy dyspozycyjność. Warto jednak zwrócić uwagę na tzw. kompetencje miękkie, czyli predyspozycje społeczne i cechy charakteru kandydata. Pakita Łowczyńska, HR Director z serwisu GoldenLine.pl tłumaczy – O ile wielu czynności można się nauczyć, a doświadczenie zdobyć, o tyle cechy charakteru to już sprawa indywidualna. W zależności od stanowiska, wielkości organizacji, czy nawet branży, w której działa firma, pożądane mogą być zupełnie inne cechy pracownika. Zdolności społeczne w niektórych sytuacjach sprawdzają się bardziej niż fachowa wiedza. Eksperci z GoldenLine.pl podpowiadają też, na jakie typy pracowników warto zwrócić uwagę przy wyborze kandydatów do pracy.

1. Inicjator

Inicjator jest wartościowym pracownikiem ze względu na swoją ogromną chęć do pracy. Zazwyczaj robi dużo więcej niż się od niego oczekuje. Nie tylko wykonuje powierzone mu zadania, ale także tworzy własne projekty i proponuje nowe rozwiązania. Inicjatorzy są pewni siebie i nie boją się zrobić pierwszego kroku. Osoby takie nie muszą być najlepsze i najbardziej utalentowane, ale zawsze są gotowe ponieść ryzyko.

 

2. Optymista

Zaletą optymistycznych pracowników jest ich dar rozprzestrzenia pozytywnej energii. W chwilach kryzysowych, osoby takie zachowują spokój i nie ulegają negatywnym emocjom. Dzięki wiecznemu uśmiechowi na twarzy i dobremu humorowi są ekspertami od dodawania otuchy zespołowi. Warto zatrudnić taką osobę, ponieważ jest doskonałym motywatorem i pomaga utrzymać morale w firmie, nawet jeśli wydaje się, że wszystko „rozchodzi  się w szwach”.

 

3. Zorientowany na cele

Pracownik, który jest mocno zmotywowany do osiągania celów, działa z korzyścią dla całej firmy, ponieważ poświęca mnóstwo energii na zrealizowanie wyznaczonych zadań. Stawia sobie coraz to nowe wyzwania i ciężko pracuje, aby im sprostać. Jest wyjątkowo ambitny. Powierzając mu zadanie, możesz mieć pewność, że dołoży wszelkich starań, aby wykonać je najlepiej jak tylko potrafi.

 

4. Pasjonat

Marzeniem każdego pracodawcy jest zaangażowany i oddany pracownik, który kocha to co robi. Osoby takie wkładają całe serce w wykonywanie obowiązków, a praca jest dla nich nie tylko sposobem na zarabianie pieniędzy. Jeśli do członków zespołu trafi pasjonat, to może zostać oddanym pracownikiem przez długie lata.

 

5. Kreatywny

Mistrzowie kreatywności mają sto pomysłów na minutę. Uwielbiają myśleć niestandardowo i innowacyjnie. Choć często skaczą z jednego projektu na drugi i szybko się nudzą, są wizjonerami i znajdują rozwiązanie dla każdego problemu. Jeśli coś ich podekscytuje, trudno ich zatrzymać. Zasoby pomysłowości takich pracowników mogą przyczynić się do sukcesu całej firmy.

 

6. Strateg

Ten typ pracownika zawsze działa według ustalonego wcześniej planu. Jest mistrzem organizacji i zawsze realizuje postawione sobie cele. Wie czego chce i jak to osiągnąć za pomocą starannie opracowanej strategii. Dzięki ,,strategom”, współpracownicy mogą szybko zrozumieć skomplikowane koncepcje i plany, co ułatwia szybsze osiąganie optymalnych rezultatów.

 

7. Lider

Liderzy są niezastąpieni jeśli chodzi o kierowanie zespołem i podział obowiązków. Przy rozrastającej się firmie pracodawcy nie są wstanie zarządzać coraz liczniejszym zespołem i różnorodnymi projektami. Chcą więc delegować zadania. Szukają w tym celu odpowiedzialnych i charyzmatycznych liderów, którzy potrafią przewodzić zespołowi.

 

8. Ugodowy

Umiejętnie rozpoznaje ,,punkty zapalne” i poszukuje skutecznego rozwiązania sporów wśród członków zespołu. Niechętnie wdaje się w kłótnie, jest raczej moderatorem i szuka kompromisów. Gdy klienci potrzebują pomocy, najchętniej zwracają się właśnie do takich pracowników. Ich mocną stroną jest opanowanie, racjonalne myślenie i pozytywne nastawienie. Często to osoby z dużym poczuciem humoru, który wykorzystują do rozładowania atmosfery.

9. Dobry kumpel

Osoba, którą lubią wszyscy pracownicy bez wyjątku. Jest pogodna, zawsze w dobrym nastroju, lubi słuchać innych, chętnie służy radą i pomocą. ,,Dobrego kumpla”, warto mieć w swojej firmie, gdyż jego obecność wpływa na atmosferę w pracy i pomaga budować zgrany zespół.

 

10. Zwinny

Zwinność jest ważną cechą pracownika, szczególnie w małej firmie. Zamiast skupiać się na doskonaleniu jednej umiejętności, ,,zwinni” nie mają problemu z braniem na siebie dodatkowych zadań, nawet jeśli nie leżą w zakresie ich kompetencji. W małych firmach za wykonanie wielu różnorodnych zadań odpowiada najczęściej niewielki zespół. Mając sprawnych, wielozadaniowych pracowników, nie ma problemu z zastępstwem w przypadku odejścia z pracy członka zespołu czy też podczas urlopów.