Na Zachodzie idea work-life balance funkcjonuje już w wielu korporacjach. W Polsce – dopiero ją poznajemy. O tej filozofii, przynoszącej wymierne efekty pracodawcom i pracownikom, dyskutowano 16 maja w Warszawie podczas śniadania Harvard Business Review Polska.

Biorący udział w spotkaniu dyrektorzy HR mogli zapoznać się z nowatorskim podejściem do tego zagadnienia. Podczas swojego wystąpienia ekspert z firmy Hotel Zdrojowy Pro-Vita przedstawił szeroko temat „Profilaktyka zdrowia i idea work-life balance nieodzownym elementem nowoczesnej strategii CSR”.

Ze zdrowiem Polaków nie jest najlepiej: źle się odżywiamy (7 miejsce w Europie pod względem otyłości), nie uprawiamy sportów (59% rodaków jest nieaktywna fizycznie), a przy tym wszystkim – za dużo pracujemy. Praca, która zajmuje większość czasu w ciągu naszego dnia, jest źródłem wielu stresów.

Badając poziomu stresu w miejscu pracy w Polsce okazało się, że zajmujemy pod tym względem niechlubne 2 miejsce w Europie oraz 9 miejsce na świecie. Skutkuje to wciąż wzrastającą liczbą zaburzeń emocjonalnych, przyjmowanych środków uspakajających, nasennych oraz przeciwbólowych i w efekcie także zwolnieniami lekarskimi.

Skalę problemu negatywnie odczuwają już firmy w Polsce. Poziom efektywności zawodowej polskich managerów wynosi niecałe 60%, a stres w pracy oraz syndrom wypalenia zawodowego odczuwa aż 85% zbadanych osób. Jeśli do spadku produktywności dodamy rosnące koszty z tytułu zwolnień lekarskich (w UE szacuje się je na poziomie 20 mld rocznie) – widzimy z jak istotnym problemem przyszło się zmierzyć polskim pracodawcom. Już teraz koszty absencji pracowników w skali naszego kraju są wręcz niewyobrażalne.

Przez 8 lat ilość zwolnień lekarskich wzrosła o 30%, by w roku 2011 osiągnąć poziom 16.9 mln rocznie i średnią długość – 12 dni. Jak łatwo skalkulować daje to łącznie ponad 207 mln dni zwolnień lekarskich w roku. Wypłacane z tego tytułu zasiłki chorobowe to kwota 32 mln zł dziennie.

Idea work-life balance – w poszukiwaniu harmonii

Powyższe dane są co najmniej niepokojące. Brakuje nam równowagi pomiędzy życiem osobistym
i zawodowym. Okazją do dyskusji w temacie profilaktyki zdrowia oraz work-life balance było majowe śniadanie Harvard Business Review Polska, na które zaproszono dyrektorów HR, managerów oraz ekspertów. Na spotkaniu pojawiły się takie firmy, jak Procter & Gamble, TVN S.A., Aon Hewitt, Danone Sp.z o.o., Bank Millenium, Radio PIN itd.

Wśród omawianych tematów dominowały: Jak osiągnąć harmonię w życiu i w pracy? Jakie efekty pracodawcy i pracownicy mogą uzyskać z wprowadzenia profilaktyki zdrowia i idei work-life balance w firmie?

Podczas spotkania analizowano – jakie działania w zakresie polityki wellness podejmują polskie firmy (pojedyncze akcje, eventy, czy też długoterminowa polityka firmy), jakie są motywacje do ich realizowania i kto jest za to odpowiedzialny (HR, CSR). Odpowiadano także na pytania: czy wellness może być elementem budowania zaangażowania pracowników i z jakimi problemami zdrowotnymi spotykamy się w polskich firmach?

Zaprezentowany przez przedstawicieli Hotelu Zdrojowego Pro-Vita z Kołobrzegu temat „Profilaktyka zdrowia
i idea work-life balance nieodzownym elementem nowoczesnej strategii CSR” rzucił nowe światło na zasadność wdrożeń szeroko rozumianych programów wellness w firmach, nie tylko w kontekście ich ekonomicznych efektów, lecz przede wszystkim społecznej odpowiedzialności biznesu.

Corporate wellness – nowy trend dla biznesu

W prezentacji eksperci z Hotelu Zdrojowego Pro-Vita przedstawili wyniki raportu „Working Well”, firmy Buck Consultans. Badania przeprowadzono w 2012 r. w 45 krajach i objęto nimi 1356 pracodawców, którzy zatrudniają w sumie 17 mln pracowników. Z raportu wynika, że obecność strategii wellness w firmach istotnie oddziałuje na efektywność zawodową i poprawę zdrowia pracownika, obniża koszty opieki zdrowotnej, a także wpływa na polepszenie wizerunku firmy.

Zauważono, że im dłużej program wellness funkcjonował w firmie, tym większa była poprawa we wszystkich wspomnianych aspektach: do 2 lat – poprawa na poziomie 50%,
od 2 do 5 lat – w granicach 70%, powyżej 5 lat – poziom wzrastał do 80%.

Eksperci z Hotelu Zdrojowego Pro-Vita zwrócili uwagę na jeszcze jeden ważny czynnik. Na rynku pracy pojawiła się nowa generacja pracowników – pokolenie Y, które w odróżnieniu od starszych pokoleń, coraz większy nacisk kładzie na równowagę między życiem osobistym a zawodowym. Jak wskazują prognozy, nastawione na ideę work-life balance pokolenie Y już za 7 lat będzie stanowić 50% globalnie zatrudnionych pracowników. Dodatkowo badania przeprowadzone w Polsce pokazują zmianę hierarchii wartości Polaków.

Ankietowani proszeni o wskazanie istotnych dla nich wartości w życiu (możliwy wielokrotny wybór) w 1999 r. w 77% przypadkach deklarowało za najważniejszą wartość pracę, a rodzinę w 72%. W roku 2011, rodzina stanowiła już najważniejszy element życia aż 88% badanych, którzy jedynie w 58% przypadków wskazywali równie dużą wagę pracy w ich życiu.

Jak widać zmiana trendów na rynku pracy implikuje zmianę w odpowiedzialności społecznej biznesu firm oraz działań HR mających wpływ na rozwój potencjału pracowników. W obliczu tych wyzwań ciekawie wypada idea „corporate wellness”, którą w Warszawie zaprezentował Adam Hok, dyrektor generalny Hotelu Zdrojowego Pro-Vita.

Jest to pionierskie podejście koncentrujące się na wspieraniu polskich firm we wdrażaniu idei work-life balance, wypracowane przy współudziale europejskich ekspertów. Obejmuje kompleksowo szereg działań, których głównym celem jest podwyższenie efektywności zarządzania poziomem stresu i satysfakcji pracowników, a w rezultacie wzrost wydajności merytorycznej i ekonomicznej firmy.

Uwzględnia ono m.in. ocenę ryzyka zdrowia pracowników, warsztaty z zakresu kształtowania świadomości prozdrowotnej, zarządzania poziomem stresu
i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, coaching z zakresu dbałości o kondycję psychiczną i fizyczną, spotkania z ekspertami z zakresu zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym (work-life balance), aranżację przestrzeni w firmie, czy też audyt przebiegu i efektywności działań wellness.

inf. prasowa