Testy „szyte na miarę” korzystają z banku pytań opracowanego na podstawie konkretnych celów biznesowych i specyfiki danej organizacji. Zagadnienia umieszczone w teście dotyczą szczegółowych aspektów związanych z treścią pracy w konkretnym przedsiębiorstwie. W przypadku testów ogólnych, kandydat odpowiada często na pytania niezwiązane z prawdziwym zakresem potencjalnych obowiązków. Materiał zebrany w ten sposób stanowi niewielką pomoc dla osoby dokonującej rekrutacji.

Dostęp kandydatów do narzędzia
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że kandydat przygotowujący się do rozmowy kwalifikacyjnej, natrafi na dostępne m.in. w Internecie materiały opisowe testu ogólnego. W przypadku zastosowania testu dedykowanego, to ryzyko jest niemal zerowe. Dzięki temu kandydat zmuszony jest do większej kreatywności podczas wypełniania testu, co daje większą wiedzę o jego predyspozycjach zawodowych.
Inne aspekty metodologiczne

Testy ogólne różnią się od dedykowanych pod kilkoma istotnymi względami metodologicznymi. Przede wszystkim, dokładność pomiaru tego pierwszego sprawdzana jest na reprezentatywnych próbach ogólnopolskich, co generuje ogromne koszty. Odpowiedniki „szyte na miarę” przeprowadza się na próbach konkretnych pracowników. Dzięki temu uzyskuje się normy i kryteria efektywnościowe odpowiednie dla danej firmy.

Podczas tworzenie testów „szytych na miarę” buduje się także wersje próbne testu, dzięki którym można sprawdzić działanie narzędzia na pracownikach konkretnej organizacji i w rezultacie uniknąć kosztownych błędów w badaniach właściwych. Tak więc na wczesnym etapie można upewnić się, że wszystko jest właściwie zbudowane a test przynosi realne korzyści biznesowe.

Kinga Syrek
Opracowano na podstawie materiałów własnych Instytutu Analiz im. Karola Gaussa.