Do jej zadań należy, między innymi, analiza informacji sprzedażowych w odniesieniu do danych finansowych. To również osoba, która często wspiera kadrę zarządzającą w decyzjach biznesowych, odpowiednio interpretując odchylenia, analizując marże i rentowność na konkretnych produktach lub danej sprzedaży pokazując trendy oraz ryzyka komercyjne.

Ekspert Page Personnel wskazuje też na duże zapotrzebowania pracodawców na księgowych, szczególnie ze znajomością mniej popularnych języków, jak czeski i węgierski – Związane jest to z decyzjami strategicznymi kolejnych organizacji, które właśnie w Polsce chcą budować Centra Usług Wspólnych. Coraz częściej, obok Warszawy, rozpatrywane są inne miasta takie, jak Poznań, Trójmiasto, a także region południowej Polski.

Popyt na księgowych potwierdza też Michał Starościak z firmy Antal International: – Obserwujemy stałe zapotrzebowanie pracodawców na samodzielnych księgowych. Popyt jest duży, a podaż mała, bo na tym stanowisku wymagana jest nie tylko znajomość prawa podatkowego, ale również międzynarodowych standardów MSR/ MSSF, mile widziane są również kwalifikacje KIBR.

Na pograniczu rynku pracownika i pracodawcy jest bankowość. Banki nadal rozwijają swoją sieć, otwierają oddziały w małych miejscowościach i szczególnie tam brakuje kompetentnych specjalistów. Według danych Antal International brakuje też analityków kredytowych klienta korporacyjnego, z co najmniej 3-letnim doświadczeniem w zarządzaniu relacjami z dużymi klientami instytucjonalnymi.

- Wydawałoby się zatem, że to kandydaci dyktują tu warunki, ale bankowość to sektor rynku, w którym budżety na pensje zwykle nie podlegają negocjacjom. Można jedynie liczyć na bogate pakiety świadczeń pozapłacowych. – mówi Agnieszka Dejneka z Ontime Recruitment.

Więcej chętnych niż ofert

Lata 90. były czasem żniw dla marketingowców. Kapitalizm w Polsce dopiero się rozwijał i potrzebne były każde ręce do pracy w reklamie czy PR. Takie przeświadczenie pokutowało jednak w młodych ludziach także później, czego efektem jest teraz rzesza bezrobotnych marketingowców, cechujących się podobnymi umiejętnościami. Jak mówi Agnieszka Dejneka – Większość zaawansowanych działań marketingowych firmy zlecają obecnie agencjom lub adaptują strategie z innych krajów.