Nie zanosi się również na wzrost wynagrodzenia, oferowanego przez firmy w przyszłości. Badacze rynku raczej będą stosowali inne, niż finansowe, zachęty, aby namówić respondentów do udziału w badaniach, właśnie w obawie przed ”respondentami zawodowymi” . Dowodem na to jest wprowadzany przez Millward Brown SMG KRC pomysł, aby „zarobione” w Panelu kwoty przekazywać na wybrany cel charytatywny.

Możemy natomiast mówić o innych zmianach na rynku pracy, powodowanych przez dynamiczny wzrost udziału badań CAWI (Computer Assisted Website Interview), w rynku badań konsumenckich. „Do zespołów badawczych poszukiwani są specjaliści zajmujący się tego typu badaniami, obyci z nowinkami technicznymi.

Również ankieterzy pracujący w terenie będą musieli zmierzyć się z nowymi technologiami, zastępującymi powoli tradycyjne ankiety papierowe. Ale, pomimo tego, że coraz częściej badania są wspierane palmtopami, systemem GPS i Internetem, na pewno nie możemy mówić o zanikaniu zawodu ankietera. – podsumowuje Andrejczuk”

Autorzy: Krzysztof Nowak i Andrzej Narkiewicz z Mercer Polska.