Sezon na pracę tymczasową – Rozmowa z Katarzyną Rydzewską, Dyrektor Zarządzającą w agencji pracy Job Impulse Polska

Jak należy rozumieć pojęcie „pracy tymczasowej”?

Praca tymczasowa bywa czasem mylona ze standardową umową o pracę na czas określony. W rzeczywistości jest to jednak praca wykonywana na rzecz tzw. pracodawcy użytkownika przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy. W rozumieniu Kodeksu Pracy formalnym pracodawcą dla pracownika jest agencja pracy tymczasowej, która zawiera z nim umowę o pracę tymczasową – jest to rodzaj umowy na czas określony, charakteryzujący się krótkim czasem wypowiedzenia oraz możliwością wielokrotnego zawierania umowy na bardzo krótkie (nawet jednodniowe) okresy.

Z kolei pracodawca użytkownik – na podstawie osobnej umowy zawartej z agencją – korzysta z pracy wykonywanej przez personel tymczasowy, przejmując jednocześnie część praw i obowiązków pracodawcy, wynikających z przepisów prawa pracy. Ten typ zatrudnienia dotyczy zadań zarówno o charakterze sezonowym, jak i doraźnym, których wykonanie w terminie przez pracowników zatrudnionych na stałe nie byłoby możliwe.

W jaki sposób polskie prawo określa założenia pracy tymczasowej?
Założenia pracy tymczasowej reguluje znowelizowana w styczniu tego roku Ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. W pozostałych kwestiach nieuregulowanych ustawowo stosuje się przepisy Kodeksu Pracy.

Pracownik tymczasowy to według ustawy osoba zatrudniona przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika. Oznacza to, że osoba zatrudniona tymczasowo ma dwóch pracodawców: agencję pracy tymczasowej oraz przedsiębiorstwo, które zawarło umowę z agencją. Pracodawcą użytkownikiem może być pracodawca lub podmiot niebędący pracodawcą w rozumieniu art. 31 Kodeksu Pracy.

Jak na stan prawny tego typu zatrudnienia wpłynęła styczniowa nowelizacja?
Zmiany wprowadzone w styczniu tego roku znacznie ułatwiają korzystanie z usług pracowników tymczasowych. Po pierwsze znowelizowana ustawa wydłuża z 12 do 18 miesięcy maksymalny okres zatrudnienia pracownika u jednego pracodawcy użytkownika.

Dodatkowo przedsiębiorstwa, które przeprowadziły w przeciągu ostatnich 6 miesięcy zwolnienia grupowe, również mają prawo skorzystania z usług pracowników tymczasowych, co według ustawy z 2003 roku nie było możliwe. Zmieniły się także zasady dotyczące wystawiania świadectwa pracy, które teraz nie musi być wystawiane po każdorazowym zakończeniu umowy.

Obecnie agencje mogą sumować poszczególne etapy i wystawiać jedno świadectwo, gdy łączny okres zatrudnienia nie przekracza 12 miesięcy. Można więc uznać, że niektóre bariery blokujące rozwój rynku pracy sezonowej zostały zniesione.

Na jakie korzyści mogą liczyć przedsiębiorcy, którzy zdecydują się skorzystać z zatrudnienia tymczasowych pracowników?
Przede wszystkim przedsiębiorstwa zatrudniające personel tymczasowy mogą liczyć na pełną elastyczność zatrudnienia. Pracowników jest tylu, ilu na daną chwilę firma potrzebuje. Ogranicza to w dużym stopniu koszty związane z godzinami nadliczbowymi a zarazem i przestojami w działalności.