Wśród metod diagnozowania wewnętrznego wizerunku, który stanowi punkt wyjścia do podjęcia zewnętrznych działań warto podkreślić badania ankietowe, indywidualne wywiady z przedstawicielami poszczególnych grup, grupy fokusowe oraz co raz częściej przeprowadzane wywiady z odchodzącymi pracownikami. W tym miejscu jeszcze raz warto podkreślić znaczącą rolę działu HR w procesie budowania własnej marki, który powinien spełniać szereg działań komunikacyjnych jako kreator wizerunku. Do najważniejszych należy zaliczyć: komunikacje z poszczególnymi grupami docelowymi, informowanie o jasnych zasadach awansu i możliwościach rozwoju w strukturze działu i firmy, program zarządzania talentami, cykliczne badanie satysfakcji i opinii pracowników.

Jak cię widzą
Kolejny etap to zbadanie wizerunku zewnętrznego za pośrednictwem badań i raportu obecności firmy w Internecie. Na podstawie prowadzonych dla naszych Klientów projektów z zakresu Employer Branding możemy zauważyć, iż najczęstsze problemy dotyczą: efektów czarnego PR, braku efektywnego wykorzystania własnej podstrony Kariera w Internecie jako narzędzia komunikacji z potencjalnymi pracownikami, oraz znikomej obecności firmy w internetowych serwisach rekrutacyjnych i branżowych. Dodatkowo jako firma rozwijająca od lat zgodnie z potrzebami Klientów dział dedykowany obsłudze medialnej pracodawców na rynku pracy, zauważamy, iż wiele firm nie posiada wyróżniającego hasła i motywu przewodniego promującego firmę jako pracodawcę w prasie i Internecie. W związku z tym często proponuję Klientom pomoc w budowania wizerunku projektując atrakcyjne i przyciągające ogłoszenia rekrutacyjno – wizerunkowe.
Równie często sugerujemy Klientom, aby zastanowili się na wyłonieniem spośród aktywnych i zaangażowanych pracowników ambasadorów marki, którzy mogą być dobrym przykładem uwiarygodnienia wartości firmy w budowaniu wizerunku pożądanego pracodawcy.

Przemyślany wybór
Odpowiadając na liczne zapytania Klientów dotyczące budowania strategii działań Employer Branding zawsze po analizie sytuacji wyjściowej sugerujemy, aby wspólnie określić cele działań, grupy docelowe, a następnie podjąć decyzje o wyborze partnera i wówczas dopiero rozpocząć efektywną pracę nad stworzeniem narzędzi i wyborem kanałów komunikacji. Głównym celem zazwyczaj jest zbudowanie pozytywnego i jednolitego wizerunku firmy jako pracodawcy.

Warto również pamiętać, iż efektywne i dobrze zaplanowane działania z zakresu Employer Branding pozwalają organizacji na realizacje dodatkowych równie istotnych celi m.in.: ułatwienie procesu prowadzenia rekrutacji, wyższy poziom satysfakcji pracowników i utożsamiania się z organizacją oraz wzmocnienie odpowiedzialności za wizerunek firmy.

Anna Buczyńska
Autorka jest dyrektorem serwisu www.qpracy.pl należącego do firmy BIGRAM