4 kwietnia 2018 roku odbyła się debata pt. Personal Branding Liderów Biznesu, organizowana przez BIGRAM na Giełdzie Papierów Wartościowych. W debacie udział wzięło kilku managerów i dyrektorów HR duzych korporacji. Co sądzą oni na temat sposobów budowania wizerunku w social media przez pracowników i liderów? Jak zarządzać wizerunkiem na LinkedIn czy Facebook jeśli jednocześnie jest się pracownikiem firmy? Zapraszamy do zapoznania się z opiniami ekspertów:

 

Marek Prujszczyk, Dyrektor HR w Firmie Schneider Electric doradza rozdzielenie profili na LinkedIn i Facebook:

O ile LInkedin jest bardzo biznesowy i ściśle powiązany z pracą zawodową o tyle Facebook można pozostawić na bardziej prywatną komunikację. Pod warunkiem, że ustawimy odpowiednio zabezpieczenia i widoczność konta, czyli ustawienia prywatności i nie będziemy wskazywali pracodawców swoich na profilu.

Marta Adamkiewicz, senior manager LinkedIn, podaje 5 złotych zasad budowania profilu zawodowego:

Rekruterom, LInkedin służy do dotarcia do interesujących kandydatów. Dlatego warto taki profil mieć zaktualizowany, przedstawić na nim swoje osiągnięcia zawodowe, wymienić umiejętności. Warto też bywać na Linkedin, czyli np. angażować się w dyskusje na grupach, umieszczać komentarze, dzielić się tzw. contentem, czyli treścią którą uważamy za wartościową, oraz wiedzą, swoimi uwagami i doświadczeniem.

Maja Chabińska- Rossakowska, Dyrektor HR w ING Banku Śląskim przekonuje, że nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu i rozmowy z kandydatem i nie powinniśmy oceniać kandydatów na podstawie profilu.

Z oceną profilu na Linkedin warto jednak być ostrożnym. Nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu i rozmowy z kandydatem. Profil może być wskazówką, podobnie jak CV, ale pozostaje tylko deklaracją. Kandydaci nieraz podchodzą do swoich profili jako do możliwości zadeklarowania swojej wyjątkowości. Zderzenie z rzeczywistością bywa w tych sytuacjach zaskakujące i niekiedy odmienne od deklarowanego wizerunku na profilu społecznościowym.

Paulina Pazio, Dyrektor HR i Członek Zarządu Lek S.A.  – Grupa Novartis wskazuje na dość liberalne podejście Novartis do aktywności pracowników w sieci:

Zachęcamy naszych pracowników do dzielenia się tym, co jest dla nich istotne w portalach społecznościowych, sami też często przeglądamy profile kandydatów na LinkedIn, czy tez na Facebooku, co pozwala nam wybierać do pracy osoby pasujące do nas osobowościowo, z którymi będziemy mogli dzielić pasję i dobrze czuć się w pracy.

Paulina Mazur, Członek Zarządu BIGRAM podkreśla, że Social media i pracownicy w social media to również budowanie wizerunku pracodawcy:

Jeśli nasi pracownicy dobrze czują się w organizacji, chwalą się  w mediach społecznościowych swoją pracą i tym jak im się pracuje, to mamy najbardziej trafiony i najskuteczniejszy employer bradning. Pracownicy są najbardziej wiarygodnymi ambasadorami marki. Ich aktywność w sieci będzie zachęcała nowych kandydatów.Również to jak ich profile będą prezentowały się w sieci będzie świadczyło o marce. Na Linkedin coraz częściej można zauważyć jak menedżerowie publikują ofertę pracy u siebie w dziale w formie bezpośredniego zaproszenia do współpracy z nimi, nawet w formie video. Taka bezpośrednia komunikacja spotyka się z bardzo pozytywnym odzewem, szczególnie ze strony młodych talentów. Młode talenty nie pozostają bierne, też coraz odważniej nagrywają i publikują w social media filmiki takie video cv, dzięki czemu zwracają na siebie uwagę pracodawców i zyskują sympatię rekruterów, za autentyczność.

Wniosek nasuwający się po debacie jest jasny. Liderzy biznesu powinni zachowywać spójność w komunikacji, zarówno bezpośredniej jak i tej w social media. Najlepszym rozwiązaniem w zarządzaniu swoim profilem, marką w social media będzie autentyczność i integralność, czyli bycie w zgodzie ze sobą. Social media skraca dystans zarówno między pracownikami obecnymi, przyszłymi jak i klientami. Dlatego trzeba też uważać i ważyć słowa które piszemy, bo w Internecie nic nie ginie. Oczywiście personal branding w social media nie jest obowiązkowy, ale musimy sobie zdawać sprawę że tam coraz częściej odbywają się rekrutacje, zawierane są relacje biznesowe, przepływa ogromna ilość wiedzy, komunikacja przenosi się na platformy. Więc jeśli rezygnujemy z bycia w social media, to czy aby coś nas nie omija?

 

W debacie udział wzięli: Maja Chabińska-Rossakowska – Dyrektor HR, ING Bank Śląski, Paulina Pazio, Dyrektor HR – Członek Zarządu Lek S.A.  - Grupa Novartis, Alina Smolarek – Dyrektor HR, Enel-MED, Malwina Faliszewska – Diversion & Inclusion Manager, Deloitte, Paulina Mazur – Członek Zarządu, BIGRAM, Marta Adamkiewicz – Senior Regional Relationship Manager, LinkedIn, Marek Prujszczuk – Cluster HR VP, Schneider Electric, Cezary Mączka – Vice President of Human Resources, BUDIMEX . Dyskusję moderował redaktor Rzeczpospolitej Marcin Piasecki. Debata odbyła się 4 kwietnia na Sali Notowań GPW w Warszawie. Organizatorem był BIGRAM.