Nie tak dawno pisaliśmy o tym, że Polacy wiedzą o finansach bardzo niewiele. Prawie połowa z nich nie wie, że kwota wynagrodzenia którą otrzymują „na rękę” to kwota netto.  Problem ten zauważyło też Nationale-Nederlanden, które stworzyło grę planszową kierowaną do młodzieży w wieku licealnym – „Finanse – ogarniam to!” 200 egzemplarzy gry zostanie wysłanych do nauczycieli podstaw przedsiębiorczości z całej Polski. Celem gry szkoleniowej, jest wzbogacenie wiedzy finansowej poprzez zmagania z realistycznymi zdarzeniami losowymi.

Z raportu „Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce” przygotowanego na zlecenie NBP wynika, że niedostateczny poziom wiedzy prezentuje aż 44 proc. uczniów VI klasy szkoły podstawowej, 41 proc. uczniów III klasy gimnazjum oraz 28 proc. uczniów przedostatniej klasy szkół ponadgimnazjalnych. Z badania Nationale-Nederlanden wynika natomiast, że aż jedna piąta rodziców wciąż nie robi nic w kwestii edukacji finansowej swoich dzieci. Deklaracje pokazują, że rodzice chcieliby, by ich dzieci odkładały pieniądze, ale znacznie mniej osób zdobywa się na wysiłek, by edukować je w zakresie finansów. Oczekiwania co do racjonalnych postaw młodych nie są poparte działaniami praktycznymi. Powodem jest przede wszystkim niewystarczająca wiedza finansowa wśród dorosłych.

Zdaniem dr hab. Marty Postuły z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego zaproponowane w grze stopniowe podejmowanie decyzji pozwoli uczniom zrozumieć rzeczywiste dylematy i konsekwencje podejmowanych przez nich działań. W ten sposób uczestnicy mogą skonfrontować się z ich krótko- oraz długookresowymi skutkami.

- Gra „Finanse – ogarniam to!” to nasz pomysł na uatrakcyjnienie lekcji przedsiębiorczości. Dzięki praktycznemu, a przy tym emocjonującemu doświadczeniu, jakim jest rozgrywka z rówieśnikami, uczniowie w przystępny sposób przyswoją i utrwalą wiedzę z zakresu finansów osobistych – mówi Barbara Szymczyk-Opiłka z Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.

Gra „Finanse – ogarniam to!” będzie dostępna w wybranych szkołach ponadgimnazjalnych na terenie całej Polski, a pojedyncze egzemplarze będzie można również zdobyć za pośrednictwem mediów społecznościowych Nationale-Nederlanden. Jest to kolejna ze wspólnych inicjatyw Nationale-Nederlanden i Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości, obok m.in. organizowanego cyklicznie konkursu Social Innovation Relay, nagradzającego uczniowskie pomysły na biznes.