Wyniki badania „HR-owca portret własny 2016”
Choć obszarów, którymi zajmuje się z roku na rok przybywa, HR-owiec to pracownik zmotywowany, lubiący swoją pracę i ludzi, których dzięki niej spotyka. To właśnie współpracownicy, atmosfera i satysfakcja bezpośredniego wpływu na funkcjonowanie organizacji pozostają dla 80% pracowników działów Human Resources największymi motywatorami w codziennej pracy.
- Tegoroczne wyniki badania „HR-owca portret własny” analizujemy w nowej rzeczywistości biznesowej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy nastąpiła prawdziwa eksplozja technologii smart oraz mobilnych rozwiązań dedykowanych HR-owcom. Dużo większą rolę w ich codzienności odgrywają wielopokoleniowe zespoły, pracownicy generacji Y i Z oraz pozyskiwanie kandydatów pasywnych – mówi Iga Pazio, współautorka badania, redaktor naczelna platformy branżowej wyzwaniaHR.pl i „Kompendium HR”.
HR-owiec chce dbać o swój wizerunek
Choć 18% ankietowanych deklaruje, że swoją przygodę z HR rozpoczęło przez przypadek, praca w branży Human Resources zdecydowanej większości (90% odpowiedzi) przynosi satysfakcję. Ponad ¾ ankietowanych deklaruje, że chciałoby więcej czasu przeznaczyć na doszkalanie i rozwój własny. Aż 43% poszukuje informacji nt. personal brandingu i budowy własnego wizerunku. Choć w porównaniu z zeszłorocznym raportem jest to novum, nie dziwi ono ekspertów. –Trudno pełnić w organizacji rolę agenta zmian, sparring-partnera biznesu, mentora, mediatora, coacha, osoby odpowiedzialnej za wsparcie komunikacji, jeśli nie umie się skutecznie budować zaufania do siebie, pełnionej roli i funkcji – wyjaśnia Joanna Malinowska-Parzydło, założycielka Personal Branding Institute, doradca strategiczny, trener
biznesu, wieloletnia dyrektor personalna. – Każdy świadomy profesjonalista HR powinien znaleźć czas na zastanowienie, jaki ślad pozostawia po sobie w organizacjach, ale też w relacjach z ludźmi, z którymi pracuje online lub offline. Silna i świadomie budowana marka osobista HR-owca sprawi, że kluczowi interesariusze i partnerzy będą traktować go jak wartościowego partnera, a nie wyłącznie przedstawiciela działu wsparcia – dodaje.
Wyzwania? Relacje z biznesem i pracownikami młodych pokoleń
infografika HR-owiec o sobieNa pytanie o największe wyzwania w codziennej pracy prawie 2/3 HR-owców wskazało na pozyskiwanie dużej liczby jakościowych aplikacji, motywowanie pracowników (43% odpowiedzi) i utrzymanie w organizacji kluczowych talentów (42% odpowiedzi). Dla co czwartego kandydata wyzwaniem jest przyciągnięcie do pracy wartościowych kandydatów z pokoleń Y i Z. – Za jedno z największych wyzwań w branży HR postrzegam zarządzanie oczekiwaniami młodych, ambitnych pracowników, którzy w bardzo krótkim czasie po dołączeniu do organizacji chcą pełnić funkcje menedżerskie – przyznaje Aleksandra
Grajczyk, Deputy Team Leader w BNP Paribas Securities Services. – Współczesny HRowiec musi nie tylko znaleźć sposób na skuteczną komunikację z przedstawicielami pokoleń Y i Z, ale również umieć zaspokoić ich zawodowe ambicje i zarządzić nimi – dodaje ekspert.Tylko jeden na pięciu HR-owców do swoich największych wyzwań zalicza negocjacje i współpracę z biznesem. – Bez nich żaden HR-owiec nie osiągnie sukcesu, ani nie wypracuje zakładanych efektów – mówi Aleksandra Grajczyk, Deputy Team Leader w BNP Paribas Securities Services. – Ze współpracą z biznesem wiąże się bezpośrednio elastyczność. W czasach, w których zmiana jest wpisana w DNA organizacji, HR-owcy powinni umieć się dostosowywać do szybkiego tempa pracy i zmieniających się okoliczności biznesowych. Bez tego trudno o budowę partnerstwa z biznesem – dodaje Aleksandra Grajczyk.
Jaki jest zatem HR-owiec AD 2016? Oto sześć głównych wniosków z badania.
1. Rekrutacja to wciąż główny obowiązek
Zdecydowana większość, 90% badanych HR-owców, zajmuje się na co dzień rekrutacją, aż 84% – selekcją aplikacji. Do kluczowych zadań HR-owców należy też koordynacja szkoleń (59% odpowiedzi). Ponad 2/3 badanych prowadzi w swoich firmach komunikację wewnętrzną, a 57% zajmuje się też działaniami z zakresu employer brandingu. Twardy HR, czyli kadry i płace, należy do obowiązków 41% ankietowanych.
2. Do pracy motywują ludzie
80% HR-owców do pracy motywują współpracownicy, atmosfera w firmie oraz bezpośrednie przełożenie wykonywanej pracy na biznes. 68% wskazuje na docenienie ze strony pracowników i kadry zarządzającej, o 1 pkt procentowy mniej różnorodność wykonywanych zadań (67%). Pieniądze są motywacją dla 60% ankietowanych.
3. Walczy o talenty – na rynku i wewnątrz organizacji
infografika HR -owiec a pokolenia Y i ZNajwiększymi wyzwaniami dla HR-owców jest dziś pozyskanie dużej liczby jakościowych aplikacji (58% odpowiedzi), motywowanie pracowników (43% odpowiedzi), utrzymanie kluczowych talentów w organizacji (42% odpowiedzi) oraz skuteczna komunikacja wewnętrzna (40% odpowiedzi). Jeden na czterech za wyzwanie uważa pozyskiwanie do pracy kandydatów pasywnych i pozyskiwanie do pracy kandydatów z pokolenia Y i Z. Jeden na pięciu – stworzenie ogłoszenia, które przyciąga najlepszych kandydatów.
4. Korzysta z nowych technologii
infografika HR-owiec a nowe technologie3/4 HR-owców wykorzystuje w swojej pracy media społecznościowe. 44% z nich szuka tam kandydatów, 41% ma na nich swoje profile, 37% publikuje w social media ogłoszenia o pracę, co 4 prowadzi w mediach społecznościowych aktywny networking. Coraz większą rolę w codziennej pracy odrywają urządzenia mobilne, z których korzysta 2/3 ankietowanych.
5. Szuka czasu na samorozwój
3/4 kandydatów chciałby poświęcić więcej czasu na samorozwój. 43% na budowanie silnej pozycji HR w organizacji, 40% na planowanie strategii HR dla firmy, a 28% na komunikację wewnętrzną z pracownikami. Wśród wskazywanych projektów znalazły się też udział w projektach międzydziałowych, budowanie relacji z klientami wewnętrznymi i bieżący kontakt z kandydatami.
6. Chce lepiej współpracować z zespołami wielopokoleniowym
Wśród kluczowych kompetencji niezbędnych do pracy w HR eksperci wymieniali komunikatywność (dobrze lub bardzo dobrze ocenia ją u siebie 90% ankietowanych) i umiejętności pracy w organizacji. Aż 44% ankietowanych za kluczową umiejętność uważa dotarcia do ludzi w różnym wieku i reprezentujących różne pokolenia.
Pełna wersja badania dostępna jest na platformie wyzwaniaHR.pl.
Badanie „HR-owca portret własny” zostało przeprowadzone w kwietniu 2016 roku na zlecenie Pracuj.pl. N=378. Respondentami byli pracownicy działów personalnych oraz osoby odpowiedzialne za działania z obszaru rekrutacji i HR.

Źródło: Pracuj.pl