Lato jest czasem organizacji sportowych imprez, a co za tym idzie również ogromnych emocji. W tym roku ekscytowaliśmy się rywalizacją podczas mistrzostw świata w lekkoatletyce, mistrzostw świata w pływaniu czy w trakcie naszego rodzimego Tour de Pologne.

Mimo że oglądanie sportu to przede wszystkim doskonała rozrywka, to zdaniem Michała Młynarczyka – Managing Directora w Hays Poland / CEE sportowe współzawodnictwo jest również źródłem wiedzy o przywództwie i dążeniu do celu, z którego może skorzystać dosłownie każdy szef zespołu.

 

Czego więc można się nauczyć, obserwując rywalizację na stadionie?

  • Zwycięzcy są mistrzami w delegowaniu zadań

Zwycięskie drużyny oraz gwiazdy sportu w dużej mierze zawdzięczają swój sukces menedżerom i trenerom, którzy genialnie delegują zadania – twierdzi Michał Młynarczyk. Każdy lider jest odpowiedzialny za zdefiniowanie obowiązków i roli każdego z członków zespołu oraz motywowanie ich do osiągania jak najlepszych wyników. – W biznesie, najczęściej wśród zarządców wyższego szczebla, często obserwuje się tendencję do stałego kontrolowania pracy swoich podwładnych, podczas gdy kluczem do sukcesu jest umiejętne delegowanie zadań i odpowiedzialności w obrębie zespołu. Tylko w ten sposób wszystkie procesy otrzymują należyte czas i uwagę, co zwiększa wyniki pracy.

  • O talenty należy dbać także „poza boiskiem”

Wspieranie personelu, które może między innymi polegać na pomaganiu nowym pracownikom w relokacji i aklimatyzacji w nowej lokalizacji, jest inwestycją w lepsze wyniki i konsekwentność w działaniu. Zdaniem Michała Młynarczyka – Zarówno w sporcie, jak i w biznesie, niezmiernie ważnym jest, aby każdy zespół współpracował z najbardziej utalentowanymi ekspertami w danej dziedzinie. Sukces drużyny jest zależny od samopoczucia jednostek. Tak więc konieczne jest zagwarantowanie im przyjaznego środowiska, w którym będą mogły się skoncentrować, rozwijać i osiągać sukces.

  • Warto znać swoich konkurentów

Aby wygrać rywalizację, należy znać metody działania konkurencji. Utrata intratnego kontraktu powinna skłonić firmę do poprawienia tych aspektów działalności, które mogły doprowadzić do takiej sytuacji. Z drugiej jednak strony, przy wprowadzeniu zmian należy zidentyfikować mocne strony organizacji i zapobiec jakimkolwiek zmianom w tym obszarze. – Menedżerowie powinni wybrać członków zespołu odpowiedzialnych za monitorowanie działań konkurencji. To sprawi, że pozostali pracownicy będą mogli skoncentrować się jedynie na działaniach, które wyprowadzą firmę na zwycięską pozycję w branży.

 

  • Siła charakteru zawsze w cenie

Dobry lider nie tylko uczy się na własnych błędach, ale też potrafi przekuć każdą porażkę w zwycięstwo, demonstrując w ten sposób siłę swojego charakteru. – Do silnego przywództwa nie wystarczy jedynie szybkość w działaniu i strategiczne myślenie. Lider zespołu powinien przede wszystkim wykazywać się tęgością umysłu, a więc cechą niezbędną do podejmowania dobrych decyzji, uczenia się na błędach oraz umiejętnego radzenia sobie z krytyką.

 

  • Małe zwycięstwa też mają znaczenie

Uwagę mas przyciągają tylko ogromne sukcesy, ale należy pamiętać, że zwycięstwo nie przychodzi od razu. Chwile wielkiego triumfu zawsze są efektem wielu mniejszych, ale niezmiernie istotnych sukcesów. – Świętowanie i czerpanie przyjemności nawet z tych najdrobniejszych zwycięstw jest bardzo ważne. Wyznaczanie i osiąganie mniejszych celów pomaga zespołowi rozwijać się w odpowiednim kierunku oraz utrzymuje jego motywację w dążeniu do realizacji kolejnych, większych wyzwań – dodaje Michał Młynarczyk.

 

Każdy lider biznesu powinien szukać inspiracji we wszystkich dziedzinach swojego życia, a sport jest jednym z najlepszych jej źródeł. Ważnym jest, aby szefowie z różnych środowisk pamiętali, że motywowanie i inspirowanie zespołów wymaga więcej niż samych umiejętności interpersonalnych. Dlatego przy kolejnym oglądaniu relacji z rywalizacji sportowej warto pomyśleć o roli trenerów i kapitana drużyny, ponieważ ma ona więcej wspólnego z rolą menedżerów niż się powszechnie wydaje.

 

Źródło: HAYS

***

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną.