Pierwsza edycja projektu „W drodze do pracy”, skierowanego do kobiet, długo pozostających poza rynkiem pracy, właśnie dobiega końca. 60 uczestniczek ukończyło z powodzeniem kursy aktywizacji zawodowej, podnosząc tym samym swoje szanse na rynku pracy. Na efekty nie trzeba było długo czekać: aż jedna trzecia pań biorących udział w szkoleniach i intensywnych treningach psychologicznych, znalazła już pracę.

 

Henkel i Fundacja „Miejsce Kobiet” podsumowują wyniki 1-szej edycji projektu „W drodze do pracy”

 

Głównym celem projektu „W drodze do pracy”, realizowanego przezfirmę Henkel i Fundację „Miejsce Kobiet”, jest wyrównywanie szans kobiet na rynku pracy oraz wspieranie ich rozwoju zawodowego. Jak pokazują bowiem liczne wyniki badań polskiego rynku pracy, kobiety nadal stanowią jedną z grup społecznych, którą charakteryzuje niższy poziom aktywności zawodowej i dłuższe okresy pozostawania bez pracy niż w wypadku mężczyzn. Jest to zdecydowanie niekorzystne, gdyż z psychologicznego punktu widzenia im dłużej trwa okres bez pracy, tym trudniej jest sobie z tą sytuacją poradzić.

- Gdy pozostajemy długo bez pracy, nasze poczucie własnej wartości gwałtownie spada. Zaczynamy obawiać się otaczającego świata, wycofujemy się z aktywnego życia, czujemy niechęć do przeglądania ofert pracy, gorzej wypadamy na rozmowach rekrutacyjnych. Dlatego głównym zadaniem uczestniczek projektu „W drodze do pracy” było pokonanie barier psychologicznych, odbudowanie własnej wartości i znalezienie wewnętrznej siły do dalszego działania. To wszystko pod okiem terapeuty, który czuwał nad pomyślnym przebiegiem całego procesu zmian zachodzących w kobietach – tłumaczy Agnieszka Kramm,psycholożka i psychoterapeutka, przedstawicielka zarządu Fundacji Miejsce Kobiet.

W trzech odsłonach 1-szej edycji projektu „W drodze do pracy”, którego realizacja rozpoczęła się w październiku 2013 roku i zajęła organizatorom aż 9 miesięcy, wzięło udział łącznie 60 pań. Oprócz intensywnych treningów psychologicznych brały one udział także między innymi w kursie aktywizacji zawodowej SPADOCHRON, zajęciach z przedsiębiorczości oraz konkretnych szkoleniach zawodowych,
np. kursach kosmetycznych czy księgowości.

- Powołując do życia projekt „W drodze do pracy” nie mieliśmy pojęcia, jak wielką machinę wprawiamy w ruch. Organizacja tak profesjonalnego projektu, bezpłatnego dla uczestniczek, wymagała ogromnej pracy wielu ludzi. Po stronie Fundacji „Miejsce Kobiet” było to aż 8 trenerek, które łącznie poprowadziły ponad 780 godzin zajęć i treningów. W ramach wolontariatu pracowniczego w projekt zaangażowanych było także ponad 20 menadżerek i pracownic Henkla, dzięki którym uczestniczki kursu miały okazję zetknąć się z realiami pracy w międzynarodowej organizacji, a poprzez uzyskane wsparcie – wzmocnić wiarę we własne możliwości. Zaangażowanie tych wszystkich osób niewątpliwie się opłaciło – w chwili obecnej już 30% uczestniczek projektu znalazło na nowo swoje miejsce na rynku pracy – podsumowuje Dorota Strosznajder, koordynatorka projektu z ramienia firmy Henkel.

Także same uczestniczki podkreślają, jak ważne było doświadczenie zdobyte podczas projektu, a także ludzie, których poznały w tym czasie, co skutecznie przekuwają w zawodowy sukces. Dla przykładu grupa 5-ciu uczestniczek projektu planuje założyć spółdzielnie socjalną i w jej ramach realizować swoje pasje i zainteresowania z przełożeniem na biznes. Inna grupa wydała właśnie książkę zatytułowaną „Bądź królową swojego życia”, w której przedstawiają doświadczenia uczestniczek kursu.

Napisałyśmy książkę o nas, jako o kobietach – ambasadorkach wszystkich kobiet, które mają podobne problemy, mają podobną sytuację, które mogą odnaleźć fragmenty swojej historii w naszych historiach! Jako podziękowanie za to, że tu jesteśmy i dostajemy taki ogrom wsparcia. To książka, która pomoże zrozumieć kobietom, że są ważne, że muszą uwierzyć w siebie, że muszą wychodzić do ludzi, zanim zdziczeją, tak jak my przed projektem! – czytamy w słowie wstępu tego wydawnictwa.

Po sukcesie pierwszej edycji projektu „W drodze do pracy” jego organizatorzy: firma Henkel oraz Fundacja „Miejsce Kobiet”, zapowiadają drugą odsłonę, która ruszy już jesienią.