Rozmowa kwalifikacyjna jest jednym z kluczowych elementów procesu rekrutacyjnego – dobre przygotowanie to podstawa – dla obu stron! Warto zdobyć informacje na temat firmy, do której aplikowaliśmy oraz sprawdzić, jakich pytań możemy się spodziewać.  Badanie przeprowadził portal Pracuj.pl


 

Każda rozmowa rekrutacyjna jest inna, bo dużo zależy od profilu firmy i stanowiska, na które aplikowaliśmy, a także osobowości uczestników takiego spotkania. Czasem przybiera nawet nieoczekiwany obrót, kiedy kandydat zostanie zaskoczony jakimś nietypowym pytaniem, na przykład takim: Jak byś rozwiązał ten problem, gdybyś był z Marsa?,  które zostało zadane podczas rekrutacji na stanowisko Senior Recruiting Manager w firmie Amazon.com.

Na ogół jednak, szczęśliwie dla kandydatów, padają bardziej standardowe. Jak wynika z badania, które portal Pracuj.pl przeprowadził wśród rodzimych rekruterów, najczęściej pytają oni o: 

1  powody zmiany pracy

2  motywacje do pracy na danym stanowisku

3  powody, dla których kandydat/ka chciał(a)by pracować akurat w tej firmie/na tym stanowisku

4  wyobrażenia o pracy na danym stanowisku

5  oczekiwania wobec nowego pracodawcy (w tym oczekiwania finansowe)

6  kierunki rozwoju, cele zawodowe

7  największe dotychczasowe sukcesy zawodowe

 

Nie oznacza to jednak, że nie możemy spodziewać się niespodzianek. Ankietowani HR-owcy wśród pytań, które często zadają kandydatom, podali na przykład takie:

  • Proszę sobie przypomnieć swoich poprzednich szefów i odpowiedzieć na pytanie, jakiego szefa nie chciałby/chciałaby Pan/Pani spotkać u nas?
  • Jakie cechy sprawiają, że uważa Pan/i kogoś za dobrego szefa?
  • Od czego zacząłby/zaczęłaby Pan/Pani swój pierwszy dzień w nowej pracy, na nowym stanowisku?
  • Jakie warunki musi spełnić firma, żeby Pan/Pani był/a zadowolony/a z pracy?

 

Rekruterze – chcesz być przyjazny? Rozmawiaj, a nie odpytuj

Rozmowa kwalifikacyjna to jednak również okazja dla kandydata by przepytać pracodawcę,  jednak wielu z nich nie korzysta z tej możliwości, obawiając się, że zbytnia dociekliwość wpłynie negatywnie na ich obraz w oczach rekrutującego.

Tymczasem firma, która dba o relacje z kandydatami i swój wizerunek, jako pracodawca powinna nie tylko umożliwić, ale i zachęcić kandydata do dialogu.

- Rozmowa kwalifikacyjna w naszej firmie zawsze jest dialogiem. Zależy nam nie tylko na tym, aby uzyskać jak najwięcej informacji o kandydacie, ale również na tym, aby miał on jasny obraz tego, czego od niego wymagamy i co możemy mu zaproponować, jako pracodawca. Dlatego zawsze zachęcamy do zadawania pytań.

mówi Marzena Dalka, Manager HR w 4LIfeDirect, która to niedawno przystąpiła do Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji, która powstała z inicjatywy marki eRecruiter.

Wyrazem szacunku dla kandydata jest również dobre przygotowanie się rekrutera do takiej rozmowy i traktowanie każdego, kto na nią przychodzi indywidualnie.

– Warto w każdym kandydacie, którego zaprosiliśmy na spotkanie dostrzec szansę dla firmy, którą reprezentujemy, a nie petenta. Takie nastawienie jest szansą dla firmy na jego lepsze poznanie, a w końcu na podjęcie trafnej decyzji o zatrudnieniu

– dodaje Julia Matulewicz, konsultant eRecruitera, zajmująca się tematem Candidate Experience w procesie rekrutacji, czyli dbaniem o wrażenia i opinie kandydatów.

 

Informacje o badaniu: Badanie Pracuj.pl „HR-owca portret własny” przeprowadzone metodą ankiety dostępnej on-line w dniach 14-28.02.2013 na grupie 400 osób, które są pracownikami działu personalnego bądź są odpowiedzialne za działania z obszaru rekrutacji i HR w firmach zatrudniających co najmniej 10 pracowników. Ankieta składa się z dwóch części: dotyczącej pracy oraz dotyczącej czasu wolnego (część drugą można było wypełnić lub pominąć).