Polscy pracodawcy zaczynają dostrzegać zalety włączenia świadczeń pozapłacowych do systemu wynagrodzeń. Jak wynika z badań potencjału rynku świadczeń pozapłacowych przeprowadzona przez ARC Rynek i Opinia w grudniu 2010 roku na zlecenie Sodexo Motivation Solutions budżety przeznaczone na benefity pozapłacowe od kilku lat systematycznie rosną. Średnia kwota świadczeń pozapłacowych przyznana na pracownika w 2010 roku wzrosła aż o ponad 7,2% w porównaniu do 2009 r. W Polsce w 2010 roku pracownik otrzymał średnio aż 801 zł z tytułu świadczeń pozapłacowych, podczas gdy rok wcześniej 747 zł.
Badania pokazują ponadto, że ponad 69% dużych firm, zatrudniających więcej niż 49 pracowników, decyduje się na pozagotówkowe świadczenia rzeczowe w formie kuponów, kart przedpłaconych czy paczek.

„Kupony i Karty Podarunkowe cieszą się od wielu lat niesłabnącą popularnością. I trudno się dziwić. Pracodawcy doceniają uniwersalność, prostotę i efektywność tego rozwiązania. Pracownicy zaś doceniają dodatkowe korzyści jakie otrzymują – na przykład rabaty sięgające nawet do 50% przypisane do kuponu czy karty. Łatwo obliczyć, że płacąc kartą przedpłaconą o wartości nominalnej 100 zł, można zrobić zakupy nawet za 150 zł.” – wyjaśnia Magdalena Słomczewska, Senior Product Manager Sodexo Motivation Solutions.

W dobie coraz bardziej wymagającego rynku pracy, system nagradzania przechodzi ewolucję – podstawowe wynagrodzenie przestaje odgrywać kluczową rolę, zaś zdecydowanie rośnie znaczenie pozapłacowych świadczeń motywacyjnych. W niepewnym dla rozwoju gospodarki okresie, gdy firmy niejednokrotnie musiały redukować zatrudnienie lub obniżać pensje, elastyczność i uniwersalność benefitów pozapłacowych okazuje się najlepszym rozwiązaniem dla pracodawców, którzy chcą zmotywować pracowników do efektywniejszej pracy czy budować ich lojalność.