W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba ofert pracy w branży internetowej wzrosła o blisko 45 proc.

Warszawa, 24 stycznia 2011 – Ponad 600 ofert pracy z dziedziny e-Commerce opublikowali pracodawcy na stronach największych polskich internetowych serwisów rekrutacyjnych. Poszukiwani są m.in. programiści PHP i JAVA, eksperci ds. marketingu internetowego, testerzy, specjaliści od płatności internetowych, konsultanci sprzedaży B2B i pracownicy telefonicznych biur obsługi klienta.

W internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl w połowie stycznia opublikowanych zostało ponad 320 propozycji zatrudnienia w branży związanej z biznesem w Sieci. W porównaniu z początkiem ubiegłego roku liczba propozycji wzrosła o ponad 45 proc. Najwięcej ofert pracy w szeroko rozumianym e-Commerce pochodzi z firm z Krakowa (21 proc.), Warszawy (19 proc.), Wrocławia (9 proc.) i Poznania (8 proc.).

Wzrost liczby ofert pracy związanych jest też z rosnącym udziałem e-Commerce w handlu detalicznym. Według ostatniego raportu sporządzonego przez Internet Standard w 2009 roku wzrost wynosił już około 2,2 proc. a przychody wyniosły 13,4 mld zł. Jak szacują Eurostat i GUS, w 2009 r. zakupy w sieci robiło ok. 8,5 mln Polaków. Dla porównania w 2008 roku 7 tys. sklepów odnotowało łączne przychody w wysokości ponad 11 mld zł. Dwa lata temu prawie 7 mln Polaków kupowało produkty i usługi za pośrednictwem Internetu

- Pracodawcy z branży e-Commerce bardzo intensywnie poszukują przede wszystkim programistów specjalizujących się tworzeniu stron oraz aplikacji JAVA. W cenię są także doświadczeni handlowcy oraz marketingowcy. Zauważyliśmy także wzrost zapotrzebowania na specjalistów w zakresie SEM oraz SEO – wyjaśnia Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl.

- SEM (Search Engine Marketing) to w skrócie marketing wyszukiwarek internetowych. Są to działania promocyjne, które wykorzystują wyszukiwarki w dotarciu do potencjalnych klientów. Natomiast SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja witryn pod wyszukiwarki, inaczej nazywane pozycjonowaniem. To działanie ma na celu uzyskania jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla danej frazy, co w efekcie ma zwiększyć ruch na danej stronie internetowej i przyciągnąć klientów, poszukujących określonego produktu lub mających konkretną potrzebę. Często są to kluczowe działania marketingowe sklepów internetowych – wyjaśnia Paweł Stempniak, Dyrektor Zarządzający agencji Ciszewski Internet.

Z początkiem listopada w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl pracodawcy opublikowali ponad 40 propozycji zatrudnienia w charakterze specjalistów ds. SEO i SEM, jest to ponad 65 proc. więcej niż w styczniu ubiegłego roku. Wraz ze wzrostem liczby ofert przybywa także chętnych do pracy. Na jeden wakat dotyczący tej profesji aplikuje średnio ponad 25 osób.

Jest sporo chętnych, ale mało specjalistów – komentuje Marcin Janowski, PR Manager, agencji interaktywnej OX Media. Głównym atutem kandydatów, którzy ubiegają się o taką posadę jest przede wszystkim doświadczenie oraz bogate portfolio dotychczas wykonywanych projektów. Wśród przykładowo 30 kandydatów aplikujących na jedną ofertę pracodawcy mogą znaleźć 2 albo 3 kandydatów, którzy posiadają wymaganą wiedzę o tworzeniu strategii działań w wyszukiwarkach, tworzeniu struktury link-building, realizowaniu kampanii internetowych z wykorzystaniem wyszukiwarek oraz systemów statystyk, potrafiących specjaliście odpowiedzieć na pytanie, którego działania wykonywane przez firmę dają największy zwrot z inwestycji. W każdej firmie z segmentu e-Commerce prócz sprzedawców oraz marketingowców niezbędny jest dobry specjalista od SEO i SEM.