Trzy kroki do sukcesu

Wg brytyjskiej skali określającej poziom stresu na jednym z najwyższych miejsc znajduje się wystąpienie publiczne. Te wysoką pozycję potwierdzają rozmowy z uczestnikami zajęć z zakresu prezentacji biznesowych i wystąpień publicznych.

Na pytanie co powoduję u nich taki stres padają różne odpowiedzi: nie będę wiedział co powiedzieć, stracę głos, na sali będą osoby, które złośliwie będą sabotowały moje działanie, moje tezy przedstawione w prezentacji nie spotkają się z życzliwym przyjęciem. Na szczęście na te i na inne problemy można znaleźć rozwiązanie.

Krok 1 Przygotowanie.

„Brak planu to zaplanowana porażka” Każdą prezentację powinno poprzedzać solidne do niej przygotowanie. Po pierwsze cel prezentacji: sprzedaż poinformowanie czy przekonanie co do czegoś…………… Ponadto przewidywanie audytorium, czy posiadają już wiedzę z omawianego zakresu, jakie jest ich nastawienie do mnie i prezentowanego tematu ?

Dobra prezentacja najpierw powstaje w głowie a potem przenosimy ja do komputera, a więc jak zamierzam zaprezentować informację. Mój pomysł na „sprzedanie” moich tez. Następnie przygotowanie konspektu prezentacji pozwoli mi on na precyzyjne przekazywanie zawartości zgodnie z reżimem czasowym. W konspekcie rozpisuje w trzech kolumnach czas trwania czynności, co ma się wydarzyć w danym przedziale czasowym oraz użyte techniki i ilość slajdów do zaprezentowania. Jeżeli w trackie prezentacji zgubię wątek to szybkie spojrzenie w konspekt pomoże mi się odnaleźć.

Przed poprowadzeniem prezentacji w miarę możliwości pojawiam się wcześniej, sprawdzam i rearanżuję salę. Jeżeli pojawię się w sali na ostatnią chwilę nie mam szans na jakiekolwiek działanie. Potwierdzam wygląd i wyposażenie Sali w kluczowe elementy np. ekran czy flipczart, sprawdzam ilość miejsc oraz rozkładam materiały. Gdy uczestnicy się pojawia wszystko będzie już na nich czekało starannie rozłożone. Takie działanie buduję zaufanie i jest odbierane jako okazywanie szacunku dla uczestników, dzięki czemu już przed prezentacja pozyskujemy do siebie jej uczestników.

Krok 2 Prezentacja

Samo techniczne przygotowanie prezentacji jest w moim odczuciu sprawą drugoplanową. Prezentacja tylko wspomaga proces przekazywania/sprzedawania pewnego konceptu. Nadaję mu strukturę, wywiera wpływ na naszą świadomość poprzez bodźce wizualne.

Tworząca prezentację warto zwrócić uwagę na następujące elementy:
Najpierw sam tytuł powinien w sposób zwięzły przekazywać odbiorcom główny jej cel, czasami prezenterzy stosują prowokujące tytuły aby już od początku zachęcać uczestników do polemiki. Ważną cechą prezentacji jest jej przejrzystość, ile razy wytężaliśmy wzrok patrząc na rzędy drobnych liter, wciśniętych na slajd i nie dających się w żaden sposób ogarnąć. Mniej znaczy więcej- na slajdzie stosujmy zasadę 6 x 6 czyli nie więcej niż po 6 wyrazów umieszczonych w 6 rzędach.
Pamiętajmy też, że mamy możliwość wzbogacenia naszej prezentacji o obrazy, i tu jest pokusa by jak najbardziej uatrakcyjnić nasz przekaz. Zwracajmy uwagę aby motywy graficzne nie przyćmiły naszego przekazu głównego.

Kolory dają nam ogromne możliwości uatrakcyjnienia naszego przekazu wizualnego, jednak tu również obowiązuje zasada oszczędności. Praktycy twierdzą, że myśląc o czcionce stosują zasadę trzech: 3 kolorów tekstu do trzech wielkości czcionki oraz tylko jeden rodzaj czcionki.
Wiele firm stosuje swoje firmowe layout i tu jest znacznie łatwiej pracować.

Krok 3 Wystąpienie