Rozmowa ta ma swój ustalony prawnie przebieg:

1.przedstawienie celu rozmowy jakim jest wyjaśnianie okoliczności zdarzenia. Jeżeli na początku rozmowy pracownik jest informowany, że celem jest nałożenie kary to po co ta rozmowa.
2. Wysłuchanie pracownika na okoliczność zdarzenia
3.Przerwa formalna wystarczą 2 minuty aby był czas na podjęcie decyzji co ważne w tym czasie pracownik nie powinien opuszczać Sali pokoju gdzie prowadzona jest rozmowa.
4. Następnie odczytanie kary pracownikowi z informacją o możliwości odwołania się.
5. Pracownik podpisuję przyjęcie kary
Kara jaka może być nałożona na pracownika to zgodnie z Art.108.KP
§ 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:
1) karę upomnienia,
2) karę nagany.
§ 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy – pracodawca może również stosować karę pieniężną .

Po nałożeniu kary podpisane dokumenty trafiają do archiwum działu personalnego. Pracownik ma prawo w ciągu 7 dni od nałożenia kary wnieść sprzeciw do pracodawcy jeżeli według niego została nałożona z naruszeniem prawa. Pracodawca ma 14 dni na uznanie bądź odrzucenie sprzeciwu. Jeżeli pracodawca nie podejmie żadnej akcji z mocy prawa sprzeciw zostaje uznany za zasadny a kara za niebyłą. Jeżeli jednak pracodawca odrzuca sprzeciw to pracownik ma 14 dni na wniesienie sprawy do sądu.

Ostatecznie zgodnie z Art. 113.§ 1 KP. Karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy. Pracodawca może, z własnej inicjatywy lub na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej, uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu.

Tak wygląda strona formalna prostsza. Radzenie sobie z emocjami podczas takiej rozmowy to prawdziwe wyzwanie dla prowadzących.


Sylwester Pietrzyk

Mgr Prawa i Administracji
ASPEKT szkolenia
www.trenerbiznesu.com.pl