Powstaje wiele artykułów na temat rekrutacji, zmiany pracy, przyjmowania nowych wyzwań i awansów.

Niewiele z nich jednak porusza temat odpowiedniego zakończenia pracy u aktualnego pracodawcy. A jest to zagadnienie istotne z kilku powodów. Po pierwsze: wpływa to na nasz wizerunek jako pracownika. Po drugie: ułatwia pracodawcy i pracownikowi zamknięcie wzajemnych zobowiązań.

Decyzja o odejściu z firmy nie należy do najłatwiejszych. Wiąże się ze stresem wpływającym na jakość pracy oraz spadkiem motywacji. Jednak nie stres odgrywa w takich przypadkach główną rolę. Decyzja o odejściu z pracy wpływa bezpośrednio na poziom motywacji, w większości przypadków bez względu na dotychczasowe zaangażowanie pracownika.

Poniżej kilka wskazówek jak nie palić za sobą mostów, pozostawić nienaruszoną opinię o sobie i swojej pracy oraz podtrzymać motywację:

  1. Powstrzymaj się od nadmiernego wyrażania emocji. Często, w tych okolicznościach sprawdza się zasada "milczenie jest złotem".
  2. Starannie przygotuj się do odpowiedzi na pytania czemu opuszczasz firmę.
  3. W miarę możliwości, poinformuj (bezpośrednio lub przez przełożonego) współpracowników o terminie zakończenia pracy w obecnej firmie – pozwoli to na wyjaśnienie i zamknięcie tematów w odpowiednim czasie bez zbędnego pośpiechu i nerwów.
  4. Poświęć czas na zamknięcie prowadzonych tematów lub przekazanie ich osobie, która Cię zastąpi.
  5. Pozostaw czyste stanowisko pracy – przekaż ważne materiały przełożonemu lub następcy , zrób porządek w i na biurku, pamiętaj o porządku na dysku – nie wiesz kto przyjdzie na Twoje miejsce i jaką opinię sobie wyrobi na bazie twojego miejsca pracy. Ułatwi to też pracę nowej osobie.
  6. Jeżeli masz kontakt z klientami, podziękuj za dotychczasową współpracę oraz przekaż informację o zastępcy (może tego dokonać również Twój przełożony w późniejszym okresie)
  7. "Obiegówka" – w praktyce nie weryfikuje zamknięcia wszystkich tematów – reguluje kwestie formalne: dokumenty kadrowe, przekazanie narzędzi pracy, wynagrodzenia, urlopy itp. – nie reguluje codziennych zadań – pamiętaj , że najlepszym weryfikatorem są twoi współpracownicy (patrz pkt. 1)
  8. W okresie wypowiedzenia zapewne o wiele łatwiej dzielić się spostrzeżeniami na temat funkcjonowania działu czy też firmy. Jeżeli uważasz, że twoje uwagi przyczynią się do zmian, choćby skłonią do przemyśleń twoich przełożonych, podziel się uwagami, na pewno zostanie to docenione. Oczywiście omawiana sytuacja jest bardziej prawdopodobna przy odpowiednich relacjach pracownik-przełożony.
  9. Postaraj się zadbać o interesy twoich klientów, partnerów, współpracowników – dobrym sposobem jest spisanie wskazówek oraz stanu relacji dla twojego zastępcy – zabezpiecza to interesy wszystkich stron i klarownie przedstawia sytuację.
  10. Pamiętaj , że z niektórymi współpracownikami, przełożonymi, klientami możesz spotkać się w pracy zawodowej w przyszłości.

Pamiętaj również, że wypowiedź Heraklita "niepodobna wstąpić dwukrotnie do tej samej rzeki " nie pozbawia pracownika możliwości powrotu do poprzedniego pracodawcy.

Autor
Mirosław Nowoszewski
Dyrektor Zarządzający
SUPERMEDIA Interactive