Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych, w tym także psychospołecznych, warunków pracy.

Rozwój cywilizacyjny, technologiczny i społeczny powoduje, że zmieniają się czynniki ryzyka zawodowego związane z miejscami oraz sposobami wykonywania pracy. Dobrze znane niebezpieczeństwa ewoluują, a obok pojawiają się nowe lub dotychczas niedostrzegane zagrożenia dla zdrowia osób wykonujących pracę.

Do zagrożeń tych zalicza się min. niekorzystne psychospołeczne warunki pracy. Związane z nimi nadmierne wymagania wynikające ze sposobu lub organizacji pracy mogą prowadzić do zmęczenia, wycieńczenia, stresu oraz związanych z nimi chorób, a także wypadków przy pracy.

Z powyższych powodów Państwowa Inspekcja Pracy, prowadzi w b.r. III edycję skierowanego do pracodawców programu prewencyjnego dot. przeciwdziałania negatywnym skutkom przeciążenia psychicznego i stresu w miejscu pracy.

OBOWIĄZKI PRACODAWCY
Na mocy obowiązujących w Polsce przepisów prawa pracy, w zakresie zapewnienia właściwych psychospołecznych warunków pracy, pracodawcy są zobowiązani min. do:

- zaznajamiania pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz podstawowymi uprawnieniami;
- organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiągania przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy;
- organizowania pracy w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie;
- przeciwdziałania dyskryminacji;
- zapobiegania mobbingowi;
- ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników oraz wyników ich pracy oraz
- wpływania na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy również zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w szczególności przez:
- ograniczanie ryzyka zawodowego,
- dostosowanie warunków i procesów pracy do możliwości pracownika, w szczególności przez odpowiednie projektowanie i organizowanie stanowisk pracy, dobór maszyn i innych urządzeń technicznych oraz narzędzi pracy, a także metod produkcji i pracy – z uwzględnieniem zmniejszenia uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie, oraz ograniczenia negatywnego wpływu takiej pracy na zdrowie pracowników;
- stosowanie potrzebnych środków profilaktycznych,
- informowanie i szkolenie pracowników.

STANDARDY ZARZĄDZANIA

STANDARD 1
Pokazuj, że problem stresu w pracy traktujesz poważnie. Zapewnij, aby wszystkie osoby w Twojej firmie posiadały odpowiednią wiedzę dot. stresu w pracy i rozumiały, że rozpoznawanie i usuwanie jego przyczyn jest korzystne dla Was wszystkich. Stworzenie zdrowego i wolnego od stresu miejsca pracy wymaga współdziałania.

STANDARD 2
Dbaj o to, aby pracownicy byli traktowani jak partnerzy, od których Ty oraz osoby kierujące egzekwują wymagania oraz wywiązują się z obowiązków wobec nich. Prawo pracy jest przestrzegane.

STANDARD 3
Samodzielnie, lub przez wyznaczone osoby, dbaj o bezpieczne i higieniczne warunki pracy w zakładzie. Bądź pewny, że na stanowiskach pracy zapewnione jest odpowiednie oświetlenie, temperatura, wyposażenie, przestrzeń do pracy, brak hałasu, wilgoci i przykrych woni. Wyposażaj pracowników w środki ochrony indywidualnej gdy jest to potrzebne.

STANDARD 4
Prowadź stały monitoring i systematycznie zbieraj informacje dot. warunków pracy, w tym także psychospołecznych, w Twoim zakładzie. Okresowo dokonuj oceny z udziałem pracowników lub ich przedstawicieli. Jeśli trzeba, niezwłocznie wprowadzajcie zmiany wynikające z oceny.

STANDARD 5